
Voksne med betydeligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og/eller særlige sociale problemer kan midlertidigt, længerevarende eller varigt have behov for hjælp og støtte i henhold til Servicelovens bestemmelser.
Disse sider indeholder oplysninger om Kalundborg Kommunes kvalitetsstandarder indenfor det specialiserede voksensocialområde. Kvalitetsstandarder er et redskab til at skabe sammenhæng mellem de politiske mål og det godkendte budget. Dokumentet beskriver således det kommunale serviceniveau og de indsatser, som borgere med særlige behov i Kalundborg Kommune kan modtage i form af hjælp og støtte.
Titel |
Denne kvalitetsstandard omfatter aflastning til pårørende, der passer en voksen over 18 år i eget hjem. |
---|---|
Formål |
Der er 2 formål med aflastning: Kommunen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Afløsning gives i hjemmet, mens aflastning gives uden for hjemmet i form af dag-, nat- eller døgnophold. |
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 84 (Afløsning og aflastning). |
Målgruppe |
Pårørende der passer en borger med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne over 18 år i eget hjem. Borgeren skal:
Som udgangspunkt vurderes det om tilbud om afløsning og aflastning er et egnet og hensigtsmæssigt tilbud for ansøgeren. Det vurderes også, om alle muligheder for at borgeren kan opholde sig i eget hjem uden afløsning eller aflastning er tilstrækkeligt afprøvet. Visitationsgrundlaget til indsatsen er dels en funktionsevnevurdering og dels en vurdering af borgerens egne ressourcer samt en vurdering af individuelle behov og forhold i familien. Funktionsevnen vurderes på baggrund af en samtale med borgeren samt udtalelser indhentet fra interne og eksterne samarbejdspartnere, herunder andre afdelinger i forvaltningen, læger, hospitaler med flere.
VUM-score og temavurdering Det er som udgangspunkt typisk borgere med moderate problemer (2), svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i størstedelen af VUM-temaerne, som er omfattet af målgruppen. Borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i hovedparten af VUM temaerne er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at denne målgruppe oftest ikke har et varigt behov for botilbud.
Samlet vurdering Aflastningstilbud er rettet mod borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der ikke kan klare sig uden støtte. De vil oftest have behov for en kombination af flere typer støtte, fx socialpædagogisk indsats kombineret med personlig pleje. Ofte vil der være et omfattende behov for varig støtte. I forhold til den samlede vurdering vil hovedmålgruppen derfor være borgere med svære problemer (D) eller fuldstændige problemer (E). Borgere med ingen problemer (A), lette problemer (B) eller moderate problemer (C) er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at denne målgruppe oftest ikke har et varigt behov for botilbud. |
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indsats
Afløsning gives i hjemmet og omfatter omsorg og samvær ved tilstedeværelse i hjemmet. Aflastning gives uden for hjemmet som dag-, aften-, nat- eller døgnophold i tilbud.
Ophold i tilbud efter Lov om social service § 84 skal
Afløsning og aflastning er uafhængigt af hjælp til personlig pleje og praktisk hjælp efter Lov om social service § 83.
Krav til aflastningstilbud
Indsatsens varighed
Afløsning: Ydes efter en konkret og individuel vurdering som et antal timer pr. døgn eller måned.
Aflastning: Ydes efter en konkret og individuel vurdering som et antal dage eller døgn pr. år.
Der opereres med hoteldøgn, som løber fra kl. 14.00 til kl. 14.00 næste dag. Det samlede antal timer/døgn kan fordeles på hverdage, weekender, og i sammenhængende perioder i ferier. Der foretages altid en konkret individuel vurdering i forhold til antal aflastningsdøgn.
Hvem leverer indsatsen?
Afløsning: Valg af leverandør aftales individuelt, men er som udgangspunkt kommunens egne leverandører.
Aflastning: Leveres af dagtilbud eller midlertidige nat- eller døgntilbud som udgangspunkt Kalundborg Kommunes egne tilbud. Såfremt der ikke er tale om Kalundborg Kommunes egne tilbud, skal tilbuddet være godkendt og optaget på tilbudsportalen.dk. Døgnaflastningsophold tilbydes i midlertidige botilbud jf. Lov om social service § 107. Borgeren træffer selv aftale med aflastningstilbuddet om, hvordan de tildelte aflastningsdøgn fordeles over året. Der er ikke frit valg af aflastningstilbud eller midlertidigt botilbud. Kalundborg Kommune tilstræber, at valget af aflastnings-/botilbud sker i samarbejde med borgeren.
Hvad koster indsatsen?
Afløsning: Borgeren skal ikke betale for afløsning.
Aflastningstilbud: Voksenspecialenheden træffer afgørelse om egenbetaling for ophold i et aflastningstilbud efter en konkret vurdering af borgerens indkomstgrundlag. Borger afholder selv udgiften til transport til/fra aflastning.
Betaling af leverandør: Kalundborg Kommune betaler leverandøren den fastsatte timetakst for afløsning og døgntakst for benyttelse af et aflastningstilbud. |
Sagsbehandlings-tid |
60 dage Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 60 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
Dokumentation til borger |
Skriftlig afgørelse med begrundelse og klagevejledning. § 141 handleplan tilbydes ved bevilling af indsats.
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Kvalitetsstandarder § 85 - Socialpædagogisk støtte
Kalundborg Kommune bevilliger socialpædagogisk støtte efter Lov om social service § 85. Kvalitetsstandarderne for socialpædagogisk støtte beskriver det serviceniveau, som udgør rammerne herfor.
Det er hensigten, at disse kvalitetsstandarder skal give borgere og pårørende i Kalundborg Kommune et overblik over kommunens indsatser til borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og/eller sociale problemer.
Det overordnede formål med socialpædagogisk støtte er at udvikle borgerens funktionsniveau ud fra et rehabiliterende perspektiv, så borgeren kan leve et liv på egne præmisser, herunder have mulighed for at fastholde egen identitet.
Funktionsniveauet angiver et niveau for borgerens evne til at udføre bestemte aktiviteter. Indsatsen skal medvirke til at forebygge mere indgribende tiltag, herunder sikre borgerens muligheder for at benytte samfundets øvrige tilbud.
Socialpædagogisk støtte ydes ud fra en rehabiliterende tilgang, hvor fokus er på at arbejde sammen med borgeren om at opnå de mål borger har defineret sammen med sagsbehandler og den socialpædagogiske støtteperson. Støtten kan bestå af hjælp, rådgivning, støtte og omsorg. Derudover kan støtten bestå af oplæring i eller genoptræning af en række færdigheder. Det kan ydes som en del af en samlet indsats om bl.a. rådgivning, støtte, pædagogisk træning eller ledsagelse, og kan ydes uafhængig af boform.
Ved bevilling af § 85 og i bevillingsperioden skal der løbende tages højde for eventuelle andre indsatser, som den enkelte borger kan have behov for med henblik på at forebygge over/underkompensation af støtten.
Hvis det vurderes, at borgeren ikke har de fornødne ressourcer i forhold til § 85 - herunder at borgeren ikke kan være aktivt deltagende i forhold til § 85 støtten - skal der efter retssikkerhedsloven altid foretages en samlet vurdering af, hvilken støtte der kan tildeles ud fra den sociale lovgivning.
Præsentation af indsatserne efter § 85
Kalundborg Kommune kan bevillige ni indsatser efter Lov om Social Service § 85, som er beskrevet i nedenstående kvalitetsstandarder:
Indsatser |
VUM-temaer |
---|---|
|
Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. |
|
Samfundsliv og mobilitet |
|
Socialt liv, kommunikation og mobilitet |
|
Sundhed og mobilitet |
|
Praktiske opgaver i hjemmet og mobilitet |
|
Praktiske opgaver i hjemmet og mobilitet |
|
Egenomsorg og mobilitet |
|
Alle eller hovedparten af temaerne |
|
Alle eller hovedparten af temaerne |
Socialpædagogisk støtte kan gives som et gruppeforløb og/eller individuelt forløb. Forud for en bevilling skal der altid foretages en faglig vurdering af, om støtten skal ydes som gruppeforløb, individuelt forløb eller som en kombination af disse. Denne vurdering tager udgangspunkt i borgerens behov og opfyldelse af fastsatte mål, og vil altid blive foretaget i samarbejde med leverandøren af § 85-støtte. Gruppeforløb kan også iværksættes som en udslusning af en indsats. Gruppeforløb vil ofte være relevant, når borgeren har behov for at opbygge et socialt netværk og/eller har behov for støtte til at fungere samfundsmæssigt. Endelig kan et gruppeforløb medføre, at den enkelte på sigt får et netværk, som kan give tryghed og støtte.
Planlægning af egen økonomi og forståelse af offentlige breve/kommunikation
Titel |
Planlægning af egen økonomi og forståelse af offentlige breve/kommunikation. (VUM-temaer: Samfundsliv, kommunikation |
|
Formål |
Støtten skal:
|
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
|
Målgruppe |
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelige problemer med planlægning af egen økonomi og/eller forståelse af offentlige breve/kommunikation. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau, og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
|
|
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Beskæftigelse, uddannelse og aktiviteter
Titel |
Beskæftigelse, uddannelse og aktiviteter. (VUM-temaer: Samfundsliv og mobilitet)
|
|
Formål |
Støtten skal:
|
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
|
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelige problemer i forhold til beskæftigelse, uddannelse og aktiviteter. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
|
|
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Støtte og træning i at skabe og fastholde netværk
Titel
|
Støtte til optræning i at skabe og fastholde netværk. (VUM-temaer: Socialt liv, kommunikation og mobilitet) |
Formål |
Støtten skal
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM-temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelige problemer med at skabe og fastholde netværk. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
Omfang Omfanget er altid baseret på en individuel vurdering. Kalundborg Kommune visiterer som udgangspunkt til egne tilbud. Det er en forudsætning, at borgerens behov og indsatsformål imødekommes. Ved tildeling af støtten og vurdering af støttens omfang vil der altid blive taget højde for andre indsatser, som kan supplere socialpædagogisk støtte. Det kan være dagtilbud, ledsagerordning, personlig pleje, uddannelsestilbud m.v. Efter Lov om Social Service § 148, stk. 2 vil indsatsen løbende blive evalueret og tilpasset borgerens behov, for at sikre, at støtten fortsat opfylder sit formål. Som udgangspunkt vil en indsats blive afsluttet, når indsatsformålet er nået. En indsats kan også blive afsluttet eller ændret, hvis borgerens behov ændrer sig, eller hvis det viser sig, at støtten ikke medfører den ønskede udvikling/vedligeholdelse af færdigheder. |
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
Dokumentation til borger |
Skriftlig afgørelse med begrundelse og klagevejledning. |
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Støtte og træning i at opretholde/modtage behandlingstilbud
Titel
|
Støtte og træning i indkøb og madlavning. (VUM-temaer: Praktiske opgaver i hjemmet og mobilitet) |
|
Formål |
Støtten skal
|
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
|
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel, konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM-temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelige problemer med indkøb og madlavning. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
|
|
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Støtte og træning i oprydning, rengøring og tøjvask
Titel |
Støtte og træning i oprydning, rengøring og tøjvask |
Formål |
Støtten skal
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM-temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelige problemer i forhold til oprydning, rengøring og tøjvask. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
Omfang Omfanget er altid baseret på en individuel vurdering. Kalundborg Kommune visiterer som udgangspunkt til egne tilbud. Det er en forudsætning, at borgerens behov og indsatsformål imødekommes. Ved tildeling af støtten og vurdering af støttens omfang vil der altid blive taget højde for andre indsatser, som kan supplere socialpædagogisk støtte. Det kan være dagtilbud, ledsagerordning, personlig pleje, uddannelsestilbud m.v. Efter Lov om social service § 148, stk. 2 vil indsatsen løbende blive evalueret og tilpasset borgerens behov for at sikre at støtten fortsat opfylder sit formål. Som udgangspunkt vil en indsats blive afsluttet, når indsatsformålet er nået. En indsats kan også blive afsluttet eller ændret, hvis borgerens behov ændrer sig, eller hvis det viser sig, at støtten ikke medfører den ønskede udvikling/vedligeholdelse af færdigheder. |
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
Dokumentation til borger |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Støtte og træning i indkøb og madlavning
Titel
|
Støtte og træning i indkøb og madlavning. (VUM-temaer: Praktiske opgaver i hjemmet og mobilitet) |
|
Formål |
Støtten skal
|
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
|
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel, konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM-temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelige problemer med indkøb og madlavning. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
|
|
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Støtte og træning i at varetage personlig hygiejne
Titel |
Støtte og træning i at varetage personlig hygiejne. (VUM-temaer: Egenomsorg og mobilitet) |
|
Formål |
Støtten skal
|
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
|
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM-temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelige problemer med at varetage personlig hygiejne. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
|
|
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Socialt liv (opbygning af socialt netværk)
Titel |
Socialt liv (opbygning af socialt netværk) (VUM-temaer: Alle/hovedparten af VUM temaer). |
|
Formål |
Støtten skal
|
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
|
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med et omfattende behov for socialpædagogisk støtte kan tildeles § 85-støtte i netværkstilbud eller lign. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold
|
|
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Netværkstilbud eller lign.
Titel |
Netværkstilbud eller lign. (VUM-temaer: Alle/hovedparten af VUM temaer). |
|
Formål |
Støtten skal
|
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 85 (socialpædagogisk støtte). |
|
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med et omfattende behov for socialpædagogisk støtte kan tildeles § 85-støtte i netværkstilbud eller lign. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Samlet vurdering Socialpædagogisk støtte er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold Indholdet dækker over en bred vifte af støtteindsatser:
|
|
Sagsbehandlingstid |
45 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 45 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Titel |
Kvalitetsstandard for Ledsagerordning § 97. |
|
---|---|---|
Formål |
|
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 97 (Ledsagerordning). |
|
Målgruppe
|
Ledsagelse visiteres til borgere mellem 18 og 67 år, der ikke kan færdes alene uden for hjemmet på grund af varig og betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Ledsagerordningen bevilliges til borgere
Det kan være borgere
Borgere, der er visiteret 15 timers ledsagelse om måneden ved det fyldte 67. år, bevarer denne ret efter det fyldte 67. år. Ledsagelse til borgere med sindslidelse beror på en konkret individuel vurdering af, om sindslidelsen medfører nedsat psykisk funktionsevne, samt hvorvidt de øvrige kriterier for bevilling kan opfyldes. Herunder om der er behov for socialpædagogisk ledsagelse.
Ordningen omfatter ikke borgere der er omfattet af BPA § 96. VUM-score Timerne bevilliges som et fast timeantal. Som udgangspunkt tildeles ledsagerordning ikke til borgere med ingen problemer (0) eller lettere problemer (1) i et eller flere relevante VUM-temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have behov for en ledsager til at være bindeled til omgivelserne. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Indhold Aktiviteter som indgår i indsatsen:
Aktiviteter som ikke indgår i indsatsen:
Der kan maksimalt ydes ledsagelse i 15 timer om måneden. Der er mulighed for at opspare timer, som kan benyttes samlet i en pulje. Bo & Aktivitet er ansvarlig for at føre regnskab. Der kan maximalt opspares 90 timer inden for en 6 måneders periode. Ikke-forbrugte timer bortfalder. Valg af leverandør Som borger kan man enten selv vælge eller udpege sin ledsager. Ansættelsen foretages af Bo & Aktivitet, Kalundborg Kommune. Krav til ledsager Ledsageren skal være fyldt 18 år. Der kan som udgangspunkt ikke ske ansættelse af en ledsager med meget nær tilknytning til den borger, der er berettiget til ledsagelse, da ledsageordningen skal dække ledsagelse, der ligger ud over den ledsagelse, som en ægtefælle eller andre med nær tilknytning til borger ellers yder. Med nær tilknytning menes ægtefælle/samlever, forældre, børn og søskende. Vurdering af nær tilknytning vil bero på en konkret individuel vurdering i det enkelte tilfælde. Hvad koster indsatsen for modtageren? Indsatsen er gratis for borgere, men:
På baggrund af sandsynliggjorte udgifter kan borgeren søge dækning af ledsagerens udgifter i forbindelse med ledsagelsen. Gældende satser findes på www.kalundborg.dk Beløbet udbetales en gang årligt efter ansøgning fra borgeren. |
|
Sagsbehandlingstid |
21 dage Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 21 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
|
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden |
|
Dokumentation til borger |
|
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019. |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden. |
Titel |
Kvalitetsstandard for kontaktperson til døvblinde § 98 |
---|---|
Formål |
Der er to formål med kontaktperson til døvblinde:
|
Lovgrundlag
|
Lov om social service § 98 (kontaktperson til døvblinde) Bekendtgørelse nr. 108, § 1, stk. 2, nr. 5, og § 1, stk. 5 (om indsatser efter Lov om social service under midlertidige ophold i udlandet) |
Målgruppe |
Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år, som er funktionelt døvblinde. |
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold: Kontaktpersonen besøger den døvblinde i hjemmet og er dennes bindeled til omgivelserne. Kontaktpersonen kan løse en række opgaver:
Almindelig praktisk støtte i hjemmet og personlig pleje hører ikke med til de funktioner, som kontaktpersonen skal udføre. Udmåling af kontaktpersontimer Den ansvarlige sagsbehandler foretager altid en grundig udredning af den enkelte borgers støttebehov. Den støtte, som ydes af en kontaktperson for døvblinde, er subsidiær til andre støtteformer. Derudover skal hjælpemidler, både bevægelses- og kommunikationshjælpermidler, være afprøvet i det omfang, det er relevant og muligt. I udmålingen af antal timer tager sagsbehandleren hensyn til hele borgerens livssituation, herunder:
Timerne bevilliges som et fast antal timer. Som udgangspunkt tildeles kontaktpersontimer ikke til borgerne med ingen problemer (0) eller lettere problemer (1) i et eller flere relevante VUM-temaer. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have behov for en kontaktperson til at besøge dem i hjemmet og til at være bindeled til omgivelserne. Omfanget er altid baseret på en individuel beregning, og ud fra gældende lovgivning på området. Visitation og ansættelse Borgere, der ønsker at ansøge om en kontaktperson til døvblinde, kan kontakte Voksenspecialenheden. Kalundborg Kommune ansætter kontaktpersonen, men borgeren kan medvirke til at finde og godkende pågældende. Det er altid et krav. at personen, som bliver ansat, kan kommunikere med døvblinde. Hvis samarbejdet med kontaktpersonen ikke fungerer, kan borgeren uden begrundelse få en anden kontaktperson. Kurser Hvis en kontaktperson har et kursusbehov i forhold til at varetage sin funktion som kontaktperson, er Kalundborg Kommune forpligtet til at dække de nødvendige udgifter hertil; herunder dækning af transportudgifter til billigste offentlige transportmiddel til og fra kursussted. Det vil primært være kurser inden for det kommunikative felt. I den forbindelse foretager den ansvarlige sagsbehandler en vurdering af kontaktpersonens kursusbehov i forhold til at varetage sin funktion som kontaktperson. Vurderingen tager derfor højde for kontaktpersonens anciennitet, viden på området samt hvorvidt kontaktpersonen har ansættelse i andre kommuner. Kalundborg Kommune bevilliger op til 30 timer om året til nye kontaktpersoner, som ikke har erfaring på området. Kalundborg Kommune bevilliger op til 15 timer om året til kontaktpersoner, som har erfaring på området. Aflønning Det er Kalundborg Kommune, som aflønner kontaktpersonen. Kalundborg Kommune har ikke indgået overenskomst og er ikke forpligtet til dette, men har valgt at aflønne kontaktpersoner med udgangspunkt i FOA’s overenskomst på løntrin 11. Egenbetaling Borgeren skal dække egne udgifter til transport og deltagelse i aktiviteter. Borgeren betaler også kontaktpersonens nødvendige udgifter til fx møder eller kurser udover udgifter til deltagerbetaling. Ligeledes afholder borgeren kontaktpersonens ekstra udgifter til fx café, restaurant mv. Det skyldes, at kontaktpersonens funktion er at ledsage den døvblinde til fx caféen eller restauranten. Hvis kontaktpersonen ønsker at indtage mad eller drikkelse på caféen, skal udgiften dækkes af kontaktpersonen selv eller borgeren. |
Sagsbehandlingstid |
21 dage Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 21 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden |
Dokumentation til borger |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for Støtte - og kontaktperson § 99 |
|
---|---|---|
Formål |
|
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 99 |
|
Målgruppe
|
Tilbuddet er til personer med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug samt til personer med særlige sociale problemer. Sidstnævnte persongruppe er endvidere defineret ved, at de ikke har egen bolig eller ikke kan opholde sig i egen bolig (det vil sige hjemløse) på grund af psykiske, sociale, økonomiske årsager mv. Det er ikke et kriterium, at sindslidende har en egentlig psykiatrisk diagnose. Ordningen er til de mest socialt udsatte, der ikke gør brug af eller kan gøre brug af de allerede eksisterende tilbud. Borgeren har ret til at være anonym, og der er tale om en visitationsfri ordning. Borgerens funktionsniveau efter voksenudredningsmetoden er derfor ukendt. |
|
Indsatsens indhold og omfang |
Kalundborg Kommune har en forpligtelse til at opsøge og skabe kontakt til personkredsen for § 99 og have et tilbud til denne. Når der er skabt kontakt og tillid er støtte- og kontaktpersonens opgave at bygge bro til omverdenen, eksempelvis til de kommunale myndigheder og sundhedsvæsenet. Tilbuddet gives i dialog med borgeren og udføres på borgerens præmisser. Der vil ofte være en sammenhæng mellem støtte- og kontaktpersonordningen og socialpædagogisk støtte efter Lov om social service § 85, men der er tale om to forskellige indsatser. Støtte- og kontaktpersonordningen er en midlertidig ordning, som kan gøre borgeren motiveret til at indgå i et mere fast forløb for at forbedre sine funktioner, få mere struktur i hverdagen og lignende. Og dette kan føre til, at det efterfølgende bliver relevant at indstille borgeren til støtte efter til Lov om social service § 85. Støtte- og kontaktpersonen kan yde støtte til en række funktioner, der kan forbedre borgerens livssituation og styrke social og personlig mestring. Omfang Der kan ikke fastsættes tidsmæssige rammer for, hvor lang tid det tager at etablere en kontakt, og hvornår støtte- og kontaktforholdet kan afsluttes. Det skal løbende vurderes, om borgeren kan modtage et almindeligt tilbud. Afslutning af forløb:
|
|
Sagsbehandlingstid |
Som udgangspunkt reageres der på henvendelser samme dag, som de modtages, og ellers senest inden for to arbejdsdage. |
|
Information til borgeren |
Folder om støtte- og kontaktpersonordninger.
Indsatsen leveres af Misbrug og Socialpsykiatri: Slagelsevej 35B 4400 Kalundborg Tlf. nr.: 59 53 56 56 Kontaktperson: Anne-Mette Rosenberg |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
|
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for merudgifter efter § 100 |
---|---|
Formål |
Formålet er at yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse, med henblik på at borgere med en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne får mulighed for at leve et almindeligt liv. |
Lovgrundlag |
Lov om social service § 100, stk. 4. Bekendtgørelse nr. 988 af 17 august 2017 om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse. Vejledning nr. 10280 af 14/12/2017 |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en konkret individuel målgruppevurdering. Den overordnede målgruppe for merudgifter er borgere fra det fyldte 18. år til folkepensionsalderen, samt borgere som har opsat udbetalingen af deres folkepension. Den ansvarlige sagsbehandler har altid brug for relevante lægelige dokumenter for at vurdere om borgeren tilhører målgruppen. Derudover anvender sagsbehandleren voksenudredningsmetoden (VUM). Undtaget er de sager, som vedrører cøliaki. Sagsbehandler tager ikke højde for borgerens specifikke VUM-score. Det skyldes, at dækning af nødvendige merudgifter kan bevilliges til borgere, uanset om de har en lav eller høj VUM-score. VUM anvendes derimod til at vurdere, om borgeren opfylder tre væsentlige målgruppekriterier:
Personer, der er tilkendt førtidspension inden den 1.1.2003, er ikke omfattet af målgruppen, medmindre de har fået bevilliget tilskud efter § 95 og § 96 efter Lov om social service.
Behovet for merudgiften skal være sandsynliggjort, f.eks. i form af statuserklæring fra egen læge og lignende eller i form af dokumentation for bevilling af hjælpeforanstaltninger. |
Indsatsens indhold og omfang |
Indholdet i indsatsen er økonomisk kompensation til dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse for borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Følgende betingelser skal være opfyldt, inden en borger kan få bevilliget dækning af merudgifter:
Generelt om udmåling af merudgifter Merudgiftsindsatsen fastsættes ud fra Socialministeriets retningslinjer og takster. Kalundborg Kommune tager altid udgangspunkt i borgerens sandsynliggjorte og nødvendige merudgifter. Indsatsen er enten en kontant ydelse eller en naturalieydelse. Ydelsen er skattefri og uafhængig af modtagerens indkomst og formue. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de sandsynliggjorte merudgifter udgør mindst 6.408 kr. pr. år svarende til 534 kr. pr. måned. Tilskuddet udgør et standardbeløb på 1.000 kr. pr. måned, hvis de sandsynliggjorte merudgifter er i intervallet 534 kr. - 1.500 kr. om måneden, og et standardbeløb på 2.000 kr. pr. måned, hvis de sandsynliggjorte merudgifter er i intervallet 1.501 kr.-2.500 kr. om måneden. Kan borgeren dokumentere merudgifter på over 2.500 kr. pr. måned, ydes tilskuddet med et beløb svarende til de faktiske merudgifter.
Takster pr. 1. januar 2019 1. Sandsynliggjorte merudgifter for under 556 kr. om måneden: 0 kr. 2. Sandsynliggjorte merudgifter fra 556 kr. til 1.561 kr. om måneden: 1.053 kr. 3. Sandsynliggjorte merudgifter fra 1.562 kr. til 2.601 kr. om måneden 2.102 kr. 4. Dokumenterede merudgifter fra 2.602 kr. om måneden: Fuld dækning af faktiske udgifter.
Dette betyder, at der er indført standardbeløb, når de sandsynliggjorte merudgifter ligger inden for intervallet 556 kr. til 2.602 kr. Hvis borgeren kan dokumentere merudgifter på over 2.602 kr. pr. måned, vil borgeren få sine faktiske merudgifter dækket fuldt ud. I dette tilfælde er det alle merudgifterne, der skal dokumenteres, ikke blot de merudgifter, der er på over 2.602 kr.
Som hovedregel medregnes alle udgifter i en månedlig udbetaling. Men der kan altid forekomme uforudsigelige udgifter, fx boligindskud, flytteudgifter og bilreparationer. Hvis der er særlige behov for at dække engangsudgifter, kan der ydes en enkeltstående udbetaling uden regulering i det månedlige tilskud. Engangsudgifter skal altid søges, inden udgiften er afholdt. Ved dækning af engangsudgifter tages der forbehold for om udgifterne kan dækkes af det beløb, som udbetales pr. måned der eventuelt er større end borgers sandsynliggjorte udgifter.
Eksempel Borger har sandsynliggjorte merudgifter om måneden på 800 kr. på den baggrund udbetales månedlig standartbeløb på 1000 kr., hvorved der er 200 kr. om måneden, der kan være med til at dække engangsudgifter.
Hvis en borger ønsker at søge om økonomisk kompensation til dækning af engangsudgifter, er det en forudsætning, at borgeren i forvejen er berettiget til den løbende merudgiftsindsats efter Lov om social service § 100. Bistands- eller plejetillæg Er borgeren tilkendt bistands- eller plejetillæg, gælder der særlige regler ved udmålingen af merudgifter efter Lov om social service § 100. Bistands- eller plejebehov skal som udgangspunkt dækkes af pensionslovens regler. Den ansvarlige sagsbehandler vil i hvert tilfælde derfor foretage en konkret individuel vurdering af, hvor stor en del af bistands- eller plejetillægget skal indgå i udmålingen af merudgifter. Det skal gøres for at sikre, at det samme behov ikke bliver dækket to gange. Oversigt over merudgifter Merudgifter kan f.eks. være
|
Hvad kan ikke indgå i hjælpen? |
Der kan ikke ydes merudgiftsindsats til:
|
Opfølgning |
Den ansvarlige sagsbehandler laver en opfølgning på indsatsen en gang årligt. |
Sagsbehandlingstid |
60 dage Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 60 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden |
Dokumentation til borger |
Skriftlig afgørelse og klagevejledning |
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for tilbud af behandlingsmæssig karakter § 102 |
---|---|
Formål |
Formålet med behandlingen er at undgå tab af, bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner. |
Lovgrundlag
|
Lov om social service § 102 Socialministeriets vejledning nr. 94 af 5/12-2006 - kap 17 Socialministeriets vejledning nr. 95 af 5/12-2006 - kap 17 som ændret v. nr. 71 af 10-12-2007. |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en konkret, individuel vurdering af, om borgeren er omfattet af målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år med betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Målgruppen er primært borgere med så alvorlige funktionsnedsættelser eller sociale problemer, at det kræver en særlig indsats eller en særlig indretning af behandlingstilbuddet at gennemføre behandlingen. Tilbud af behandlingsmæssig karakter bevilliges dermed udelukkende til borgere med behov for behandling af en ganske særlig karakter, som ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der tilbydes efter anden lovgivning, eller hvis det sædvanlige behandlingssystem ikke kan antages at være egnet til at behandle borgeren. Det er dermed en betingelse, at tilbuddene inden for det sædvanlige behandlingssystem skal være udtømte, inden Kalundborg Kommune vurderer, om der skal bevilges tilbud efter Lov om social service § 102. Indsatsen kan bevilliges uafhængigt af boform, dvs. både til borgere i eget hjem, og borgere der har ophold i botilbud efter Lov om social service §§ 107-110. Derudover kan indsatsen også bevilliges til borgere, som bor i en bolig, der er omfattet af Friplejeloven. Som udgangspunkt bevilliger Kalundborg Kommune kun tilbud af behandlingsmæssig karakter, hvis det ydes som led i den samlede indsats. Det betyder, at borgeren, udover tilbud af behandlingsmæssig karakter, skal modtage støtte eller hjælp på anden vis. Det kan enten være i form af socialpædagogisk støtte efter Lov om social service § 85, beskyttet beskæftigelse efter Lov om social service § 103, aktivitets- og samværstilbud efter Lov om social service § 104, eller ophold i fx botilbud efter Lov om social service §§ 107-110. VUM-score og temavurdering Som udgangspunkt er målgruppen typisk borgere med moderate problemer (2), svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i størstedelen af VUM-temaerne. Borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i hovedparten af VUM-temaerne er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Samlet vurdering Tilbud af behandlingsmæssig karakter er primært for borgere med moderate problemer (C), svære problemer (D) eller fuldstændige problemer (E). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. |
Indsatsens indhold og omfang |
Eksempel på indhold Tilbud af behandlingsmæssig karakter er speciel behandlingsmæssig bistand. Tilbuddene vil oftest være behandling inden for blandt andet: • Psykologi • Specialpsykiatri • Ergoterapi • Fysioterapi • Sygepleje • Tandpleje
Valg af leverandør foregår altid i samarbejde med borgeren og Voksenspecialenheden, og afhænger af hvilken behandlingsform borgeren har behov for. Det er en betingelse, at behandlingen er anerkendt i Danmark. Tilbud af behandlingsmæssig karakter bevilliges for en bestemt periode. I praksis har borgere oftest kun behov for at modtage tilbud af behandlingsmæssig karakter i en kortvarig og midlertidig periode. Derfor bevilliger Kalundborg Kommune som udgangspunkt kun behandling i op til 6 måneder. Hvis det drejer sig om behandlingstilbud inden for psykologi bevilliger Kalundborg Kommune behandling i op til 10 timer. Inden bevillingen udløber foretager sagsbehandler en opfølgning på tilbuddet. Ud fra en konkret, individuel vurdering kan Kalundborg Kommune bevillige forlængelse eller genoptagelse af behandlingen. Det forudsætter dog, at leverandøren gør status for behandlingens forløb og resultater samt beskriver formål med yderligere behandling. Sagsbehandler er forpligtet til at anmode om dette, inden der kan træffes afgørelse om forlængelse eller genoptagelse af behandling. Der er ingen egenbetaling i forbindelse med behandlingen, men borgeren skal selv betale transportudgifter til og fra behandlingen. |
Opfølgning |
Sagsbehandler foretager tæt opfølgning på behandlingen. Som udgangspunkt finder den første opfølgning sted 3 måneder efter behandlingsstart. |
Sagsbehandlingstid |
30 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 30 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden |
Dokumentation til borger |
Skriftlig afgørelse med begrundelse og klagevejledning. |
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for beskyttet beskæftigelse § 103 |
---|---|
Formål |
Der er tre formål med beskyttet beskæftigelse:
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 103 (beskyttet beskæftigelse) |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet af målgruppen. Den overordnede målgruppe er borgere mellem 18 og folkepensionsalderen, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Indsatsen er subsidiær til andre beskæftigelsesmuligheder. Det betyder, at borgeren skal opfylde følgende to kriterier:
Målgruppen kan derfor være borgere, som modtager social pension. VUM-score og temavurdering Den primære målgruppe er borgere med moderate problemer (2) og svære problemer (3) i et eller flere relevante temaer: Samfundsliv, kommunikation og mobilitet. Derudover kan støtten også undtagelsesvis bevilliges til borgere med fuldstændige problemer (4) i førnævnte temaer. Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i førnævnte VUM-temaer. Samlet vurdering Beskyttet beskæftigelse er primært målrettet borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Målgruppen vil som udgangspunkt ikke omfatte borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) i den samlede vurdering. Det skyldes, at disse borgere ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Borgere med fuldstændige problemer (E) vil typisk ligge uden for målgruppen grundet et lavt funktionsniveau og vil derfor ikke kunne drage nytte af støtten. |
Indsatsens indhold og omfang |
Indhold
Eksempel: Beskyttet beskæftigelse kan blandt andet indeholde følgende arbejdsopgaver:
Som udgangspunkt visiterer Kalundborg Kommune til egne tilbud og prioriterer dagtilbud med tæt beliggenhed på borgerens bopæl. Det er altid en forudsætning, at borgerens behov og indsatsformål imødekommes. Såfremt Kalundborg Kommunes egne tilbud ikke er en mulighed, kan der visiteres til ekstern beskyttet beskæftigelse, forudsat at tilbuddet findes på www.tilbudsportalen.dk og er godkendt efter § 103. Omfang Beskyttet beskæftigelse bevilliges som en halv- eller en heldagsplads. Transport Borger skal selv afholde udgifterne til befordring til beskyttet beskæftigelse inden for en afstand af 10 km fra beskæftigelsesstedet. Kommunen afholder de nødvendige udgifter derudover efter billigste befordringsmulighed. Der skal i den forbindelse tages hensyn til om Skats regler for befordringsfradrag kan anvendes. |
Sagsbehandlingstid |
21 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 21 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden. |
Dokumentation til borger |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for aktivitets- og samværstilbud § 104 |
---|---|
Formål |
Der er to formål med aktivitets- og samværstilbud:
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 104 (aktivitets- og samværstilbud) |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af om borgeren er omfattet af målgruppen. Målgruppen er borgere fra det fyldte 18. år med en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. VUM-score og temavurdering Som udgangspunkt er målgruppen borgere med moderate problemer (2), svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i forhold til temaet: Socialt liv. Målgruppen omfatter ikke borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1). Det skyldes, at aktivitets- og samværstilbud er rettet mod borgere med en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, og som samtidig har behov for at deltage i et socialt fællesskab. Samlet vurdering Aktivitets- og samværstilbud er primært rettet mod borgere som har svære problemer (D) eller fuldstændige problemer (E). Det skyldes, at disse borgere vurderes til at have en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Formålet vil derfor være, at de enten opretholder eller udvikler sociale og personlige færdigheder eller opnår øget livskvalitet. Tilbuddet kan også være målrettet borgere med moderate problemer (C), hvis det vurderes at have en forebyggende virkning.
Målgruppen omfatter ikke borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B).
|
Indsatsens indhold og omfang |
Indhold Aktivitets- og samværstilbud er en indsats til borgere, som har behov for at komme hjemmefra og deltage i sociale aktiviteter. Indholdet i aktivitets- og samværstilbud dækker bredt, eksempelvis motion/afspænding, kreativt værksted og madlavning. Som udgangspunkt visiterer Kalundborg Kommune til egne tilbud og prioriterer dagtilbud med tæt beliggenhed på borgerens bopæl. Det er altid en forudsætning, at borgerens behov og indsatsformål imødekommes. Såfremt Kalundborg Kommunes egne tilbud ikke er en mulighed, kan der visiteres til et eksternt aktivitets- og samværstilbud, forudsat at tilbuddet findes på www.tilbudsportalen.dk og er godkendt efter § 104. Omfang Aktivitets- og samværstilbud bevilliges som en halv- eller en heldagsplads. Der foretages løbende opfølgning af, hvorvidt borgeren profiterer af tilbuddet, ligesom fortsættelse efter pensionsalderen løbende vurderes individuelt og konkret. Transport Der skal ved bevillingen tages stilling til borgers behov for befordring til/fra aktivitets- og samværstilbuddet ud fra en konkret individuel vurdering. Kalundborg Kommune afholder udgiften til transport. |
Sagsbehandlingstid |
21 dage Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 21 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden |
Dokumentation til borger |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud efter Lov om social service § 107 |
---|---|
Formål |
Der er to formål med midlertidigt botilbud:
|
Lovgrundlag
|
Lov om social service § 107 (midlertidigt botilbud) Bekendtgørelse 1387 af 12/12 2006 (fastsættelse af egenbetaling) |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet af målgruppen. På baggrund af lovgivningen skelner Kalundborg Kommune mellem 3 grupper af borgere: 1: Den første er en kan målgruppe, som omfatter borgere fra det fyldte 18. år med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Dog er det en forudsætning, at borgeren også har behov for støtte i form af pædagogisk hjælp med henblik på udvikling eller vedligeholdelse af færdigheder. 2: Den anden er en skal målgruppe, som omfatter borgere fra det fyldte 18. år med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige daglige funktioner eller pleje, eller som i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte. 3: Den tredje er en skal målgruppe, som omfatter borgere fra det fyldte 18. år med nedsat psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje og/eller behandling, og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte. Det er afgørende for alle målgrupper, at behovet ikke kan løses i mindre omfattende tilbud, herunder almindelig bolig med socialpædagogisk støtte, jf. Lov om social service § 85. Endelig skal det nævnes at målgruppen til midlertidigt botilbud adskiller sig fra målgruppen til længerevarende botilbud ved, at borgerens behov for et botilbud ikke vurderes som værende varigt. Målgruppen vil derfor typisk være:
VUM-score og temavurdering Som udgangspunkt er det typisk borgere med moderate problemer (2), svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i størstedelen af VUM-temaerne, som er omfattet af målgruppen. Borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i hovedparten af VUM-temaerne er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at denne målgruppe ikke har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, som gør, at de har behov for midlertidigt botilbud.
Samlet vurdering Midlertidigt botilbud er rettet mod borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der ikke kan klare sig uden støtte. I forhold til den samlede vurdering vil hovedmålgruppen derfor være borgere med svære problemer (D) eller fuldstændige problemer (E). Derudover kan et midlertidigt tilbud også i særlige tilfælde bevilliges til borgere med moderate problemer (C). For borgere med moderate problemer (C) vil formålet med et midlertidigt botilbud primært være at genskabe mulighed for at bo i eget hjem, evt. med støtte eller for at afklare fremtidig boform. For borgere med svære problemer (D) vil formålet med et midlertidigt botilbud primært være at genskabe eller udvikle borgerens mulighed for at bo i eget hjem. For borgere med fuldstændige problemer (E) vil formålet med midlertidigt botilbud primært være at afklare fremtidig boform. Borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at denne målgruppe ikke vurderes til at have betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, som gør, at de har behov for et midlertidigt botilbud. |
Sagsbehandlingstid |
60 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 60 dage, vil du skriftligt blive orienteret om dette, samt oplyst om hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren
|
Voksenudredningsmetoden. Oversigt over § 107 botilbud: www.tilbudsportalen.dk |
Dokumentation til borgere |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.05.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for længerevarende botilbud efter Lov om social service § 108 |
---|---|
Formål |
Der er to formål med længerevarende botilbud:
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 108 (længerevarende botilbud) Bekendtgørelse 1387 af 12/12 2006 (fastsættelse af egenbetaling) |
Målgruppe
|
Kalundborg Kommune foretager altid en individuel konkret vurdering af, om borgeren er omfattet af målgruppen. Målgruppen er borgere over 18 år med betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som har behov for omfattende hjælp til daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få disse behov dækket på anden måde. Det er afgørende for denne målgruppe, at behovet ikke kan løses i et mindre omfattende tilbud, herunder midlertidigt botilbud, jf. Lov om social service § 107, og almindelig bolig med socialpædagogisk støtte, jf. Lov om social service § 85. Derudover er det en forudsætning, at borgeren har behov for støtte i form af pædagogisk hjælp med henblik på udvikling eller vedligeholdelse af færdigheder. Derudover kan målgruppen omfatte personer, der skal underlægges mentalundersøgelse, samt personer der i henhold til dom eller kendelse skal anbringes i en boform for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne, eller som skal undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse. Endelig kan målgruppen omfatte personer, der som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal anbringes i en boform for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller som skal undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse. Målgruppen til et længerevarende botilbud adskiller sig fra målgruppen til et midlertidigt botilbud ved, at det vurderes, om borgerens behov for et botilbud er varigt. VUM-score og temavurdering Som udgangspunkt er det typisk borgere med moderate problemer (2), svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i størstedelen af VUM-temaerne, som er omfattet af målgruppen. Borgere med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i hovedparten af VUM-temaerne er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at denne målgruppe oftest ikke har et varigt behov for botilbud. Samlet vurdering Længerevarende tilbud er rettet mod borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der ikke kan klare sig uden støtte. De vil oftest have behov for en kombination af flere typer støtte, fx socialpædagogisk indsats kombineret med personlig pleje. Ofte vil der være et omfattende behov for varig støtte. I forhold til den samlede vurdering vil hovedmålgruppen derfor være borgere med svære problemer (D) eller fuldstændige problemer (E). Borgere med ingen problemer (A), lette problemer (B) eller moderate problemer (C) er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at denne målgruppe oftest ikke har et varigt behov for botilbud. |
Indsatsens indhold og omfang |
Indsatser under ophold Indholdet i længerevarende tilbud tilrettelægges sammen med den enkelte borger i forhold til indsatsformålet og indsatsmålet fra Voksenudredningsmetoden. Disse opstilles på baggrund af borgerens specifikke behov. Afhængig af individuelle behov kan borgeren i længerevarende botilbud for eksempel modtage følgende indsatser:
Takster Kalundborg Kommune fastsætter en takst ved bevillingen, som så vidt muligt skal dække alle borgerens behov. Særlige tillægstakster vil blive individuelt vurderet. Procedure ved visitation af botilbud Når det er afklaret, om en borger skal tilbydes hjælp og støtte i et botilbud, vil sagsbehandler i Voksenspecialenheden orientere om, hvilke muligheder der findes. Er der ikke en ledig plads i et egnet botilbud, kan man eventuelt blive sat på venteliste til et andet egnet kommunalt eller privat botilbud. Voksenspecialenheden benytter som udgangspunkt botilbud, som ligger i Kalundborg Kommune. Derudover kan der, hvis kommunen skønner det nødvendigt, benyttes private botilbud i kommunen eller botilbud beliggende i andre kommuner. Selv om man som borger står på kommunens venteliste, og måske står først i køen, kan man ikke regne med at få tilbud om den ledige plads som den første, da kommunens prioritering sker på baggrund af en vurdering af den enkeltes behov. Valg af botilbud Borgeren har frit boligvalg, hvis botilbuddet er egnet og ikke er væsentlig dyrere end det tilbud, som kommunen har givet. Det er en forudsætning, at botilbuddet findes på tilbudsportalen. Ægtefælle, samlever eller registreret partner har også ret til at bo på botilbuddet, og i disse tilfælde skal stedet være egnet til to personer. Som udgangspunkt visiterer Kalundborg Kommune til egne tilbud og prioriterer botilbud med tæt beliggenhed på borgerens bopæl. Det er altid en forudsætning, at borgerens behov og indsatsformål imødekommes.
Såfremt Kalundborg Kommunes egne tilbud ikke er en mulighed, kan der visiteres til et eksternt botilbud, forudsat at tilbuddet findes på www.tilbudsportalen.dk og er godkendt efter § 108. Egenbetaling, rettigheder og pligter Når man er flyttet ind i et botilbud, har man en række pligter. Som borger har man pligt til
Hvis man ikke medvirker til og samarbejder om at fremme formålet med opholdet i botilbuddet, kan det komme på tale, at borger skal flytte til en anden bolig. Som borger i botilbud har man også nogle rettigheder. Man har ret til
Omfang Boformen er længerevarende, og som udgangspunkt er der ingen tidsbegrænsning på opholdet. Der vil typisk være døgndækning på længerevarende botilbud. Opfølgning Efter Lov om social service § 148, stk. 2 vil indsatsen løbende blive evalueret og tilpasset efter borgerens behov for at sikre, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Hovedreglen er, at Kalundborg Kommune foretager den første opfølgning 6 måneder efter indflytning, og derefter vil der være opfølgning minimum en gang om året. Som udgangspunkt vil en indsats blive afsluttet, når indsatsformålet er nået. En indsats kan også blive afsluttet eller ændret, hvis borgerens behov ændrer sig, eller hvis det viser sig, at støtten ikke medfører den ønskede udvikling/vedligeholdelse af borgerens færdigheder. |
Sagsbehandlingstid |
60 dage. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrider de 60 dage, vil du som borger skriftligt blive orienteret om dette samt oplyst om, hvornår du kan forvente, at der bliver truffet afgørelse. |
Information til borgeren
|
Voksenudredningsmetoden Oversigt over § 108 botilbud: www.tilbudsportalen.dk |
Dokumentation til borgere |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for ophold på krisecentre § 109 |
---|---|
Formål |
Der er tre formål med ophold på krisecentre:
|
Lovgrundlag
|
Lov om social service § 109 (krisecentre) Bekendtgørelse 1244 af 13/11 2017 (fastsættelse af egen betaling) Retssikkerhedsloven § 9, stk. 7 |
Målgruppe
|
Den overordnede målgruppe for ophold på krisecentre er kvinder, der har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- og samlivsforhold. Kvinderne kan eventuelt være ledsaget af børn. Ved opfølgningen vil den ansvarlige sagsbehandler lave en målgruppevurdering ved brug af Voksenudredningsmetoden i forhold til vurdering af behovet for bevilling af støtte i henhold til lov om social service §109. VUM-score og temavurdering Kvinder med moderate problemer (2), svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i forhold til VUM-temaet: Socialt problem. Det skyldes, at målgruppen omfatter kvinder, der har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- og samlivsforhold. Derudover kan målgruppen også omfatte kvinder med moderate problemer (2), svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i forhold til VUM temaet: Socialt liv. Begrundelsen for dette er, at disse kvinder har et ringe netværk og derfor ikke nødvendigvis kan søge støtte og ophold i eget netværk. Kvinder med ingen problemer (0) eller lette problemer (1) i forhold til socialt liv er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at det forventes, at de kan søge ophold i eget netværk. Hvis det drejer sig om kvinder, der af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan bo i eget netværk, vil temavurderingen være irrelevant.
Samlet vurdering Som udgangspunkt er målgruppen kvinder med lettere problemer (B), moderate problemer (C), svære problemer (D) eller fuldstændige problemer (E) i den samlede vurdering. Kvinder med ingen problemer (A) er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen. Det skyldes, at kvinder som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- og samlivsforhold vil blive vurderet til at have ingen problemer. |
Indsatsens indhold og omfang |
Krisecentret skal overordnet set tildele støtte og omsorg til kvinden og hendes eventuelle barn/børn. Familierådgivning Kvinder med børn skal tilbydes familierådgivning. Det gælder både i de tilfælde, hvor kvindens børn er med på krisecentret, og i de tilfælde hvor børnene ikke er med på krisecentret. Kvinder, der ikke har andel i forældremyndigheden, tilbydes ikke familierådgivning. Formålet med familierådgivningen er, at kvinden og hendes barn/børn kan få et nyt liv uden vold. Den konkrete støtte tilrettelægges i samarbejde med kvinden og tager afsæt i familiens behov. Forpligtigelsen i forhold til familierådgivning er forankret i Fagcenter Børn og Familie. Sagsbehandler i Voksenspecialenheden har en koordinerende rolle i forhold til hele familien. Sagsbehandler skal sikre, at familien får den rette kommunale støtte, samt sikre at de praktiske rammer kommer på plads. Typiske emner kan derfor være bolig, job, uddannelse, daginstitutioner etc. Sagsbehandler i Voksenspecialenheden kontakter Fagcenter Børn og Familie såfremt der er behov for yderligere støtte i forhold til børnene. Psykologbehandling Kalundborg kommune tilbyder psykologbehandling til børn, der ledsager deres mor på krisecentret, uanset opholdets varighed. Psykologbehandlingen iværksættes af krisecentret i samarbejde med Fagcenter Børn og Familie i Kalundborg kommune. Psykologbehandlingen udføres af en autoriseret psykolog og har et omfang på mindst 4 timer og op til 10 timer afhængig af barnets behov. Psykologbehandlingen skal supplere eventuelle andre indsatser, som Kalundborg Kommune kan bevillige. Tolkebistand Kalundborg Kommune kan tilbyde tolkebistand til brug ved samtaler med sagsbehandler, psykolog og familiesagsbehandler. Visitation og optagelse Krisecentrene er selvvisiterende i forhold til ind- og udskrivning af en kvinde og evt. hendes børn. Dette betyder, at kvinden frit kan tage ophold på et hvilket som helst krisecenter i hele landet. Kvinden kan selv henvende sig til stedet, men optagelse kan også ske efter henvendelse fra offentlige myndigheder, eksempelvis fra Voksenspecialenheden. Optagelsen kræver ingen forudgående visitation. Det er krisecentrets leder, som vurderer, om borgeren kan tage ophold. Kvinden kan også selv henvende sig til Kalundborg kommune. I så fald foretager sagsbehandleren en vurdering af, om ophold på krisecenter er det rette tilbud. Egenbetaling Der vil almindeligvis være egenbetaling i forhold til ophold, kost, vask, med mere:
Borgere, som bevarer egen bolig under opholdet, kan blive fritaget for opholdsbetaling. Dette vil ske på baggrund af en konkret og individuel vurdering og bevilling. Der vil dog typisk forekomme udgifter til kost, rengøring mv. til krisecenteret. Niveauet for egenbetaling for ophold reguleres en gang om året pr. 1. januar med pris- og lønudviklingen. |
Sagsbehandlingstid |
Senest 3 hverdage efter Voksenspecialenheden har modtaget besked om indskrivning på krisecenter startes samarbejdet op. |
Information til borgeren |
Voksenudredningsmetoden |
Dokumentation til borger |
Tilbud om § 141 handleplan |
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
Titel |
Kvalitetsstandard for ophold på forsorgshjem § 110 |
---|---|
Formål |
Der er tre formål med ophold på forsorgshjem og herberg:
|
Lovgrundlag
|
Lov om social service § 110 (forsorgshjem og herberg) Bekendtgørelse 1244 af 13/11 2017 (fastsættelse af egenbetaling) Retssikkerhedsloven § 9, stk. 7 |
Målgruppe
|
Den overordnede målgruppe er borgere fra det fyldte 18. år med særlige sociale problemer, som har behov for tag over hovedet, støtte, omsorg, og som ikke har egen bolig, eller som ikke kan opholde sig i en bolig. Det er altid en betingelse, at borgeren har lovligt ophold i Danmark. Ved opfølgningen vil den ansvarlige sagsbehandler lave en målgruppevurdering ved brug af Voksenudredningsmetoden i forhold til vurdering af evt. støtte i henhold til lov om social service. VUM-score og temavurdering Borgere med svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i forhold til VUM-temaet: Socialt problem. Derudover kan ophold på forsorgshjem og herberg også bevilliges til borgere med svære problemer (3) eller fuldstændige problemer (4) i et eller flere af VUM-temaerne: Praktiske opgaver i hjemmet, samfundsliv, socialt liv, sundhed og omgivelser. Borgere er som udgangspunkt ikke omfattet af målgruppen, hvis de vurderes til at have moderate problemer (2), lette problemer (1) eller ingen problemer (0) i et eller flere af VUM-temaerne: Praktiske opgaver i hjemmet, samfundsliv, socialt liv, sundhed, egen omsorg og omgivelser. Det skyldes, at disse borgere ikke forventes at have særlige sociale problemer. Samlet vurdering I forhold til den samlede vurdering er målgruppen borgere med moderate problemer (C) eller svære problemer (D). Det forventes, at borgere med fuldstændige problemer (E) ikke er omfattet af målgruppen. Det skyldes, at disse borgere har et omfattende behov for støtte, som ikke kan imødekommes på et forsorgshjem eller herberg. Borgere med ingen problemer (A) eller lette problemer (B) er som udgangspunkt ikke berettiget til ophold på forsorgshjem eller herberg. Det skyldes, at de ikke har særlige sociale problemer samt behov for støtte og omsorg. |
Indsatsens indhold og omfang |
Forsorgshjem og herberg tilbyder en række indsatser; eksempelvis rådgivning og vejledning i økonomiske og sociale forhold samt støtte til at finde egen bolig. Derudover kan der være støtte til udslusning til anden bolig. Ophold på forsorgshjem og herberg er altid bevilliget på midlertidig basis, og som udgangspunkt er det et døgnophold. Det er ikke et krav, at borgeren er aktiv boligsøgende. Når det er relevant vil aktiv boligsøgning indgå som et led i borgerens handleplan. Visitation og optagelse Forsorgshjem er selvvisiterende i forhold til ind- og udskrivning. Borgeren kan frit tage ophold på et hvilket som helst forsorgshjem eller herberg i hele landet. Borgeren kan selv henvende sig til stedet, men optagelse kan også ske efter henvendelse fra offentlige myndigheder. Optagelsen kræver ingen forudgående visitation. Det er forsorgshjemmets/herbergets leder, som vurderer, om borgeren kan tage ophold. Borgeren kan også selv henvende sig til Kalundborg kommune. I så fald foretager sagsbehandleren en vurdering af, om ophold på forsorgshjem eller herberg er det rette tilbud. Egenbetaling Der vil almindeligvis være egenbetaling i forhold til ophold, kost, vask, med mere:
Borgere, som bevarer egen bolig under opholdet, kan blive fritaget for opholdsbetaling. Dette vil ske på baggrund af en konkret og individuel vurdering og bevilling. Der vil dog typisk forekomme udgifter til kost, rengøring mv. til krisecenteret. Niveauet for egenbetaling for ophold reguleres en gang om året pr. 1. januar med pris- og lønudviklingen. |
Sagsbehandlingstid |
Senest 3 hverdage efter Voksenspecialenheden har modtaget besked om indskrivning på forsorgshjem eller herberg startes samarbejdet op. |
Information til borgeren |
Information om SAND (de hjemløses landsorganisation) kan findes på www.sandudvalg.dk www.tilbudsportalen.dk |
Dokumentation til borger |
|
Godkendt af |
Kommunalbestyrelsen den 26.06.2019 |
Administreres af |
Voksenspecialenheden |
BUM:
BUM-modellen sætter der fokus på henholdsvis myndighedsrollen og leverandørrollen og på adskillelsen af de to roller.
- B - (bestilleren/myndigheden) gives ansvaret for at sætte fokus på brugernes behov og for at udmønte kommunens serviceniveau gennem beskrivelse af indsatser og gennem visitation
- U - (udføreren; offentlig eller privat udfører/leverandør) gives ansvaret for at levere og dokumentere indsatser til modtagere
- M - (modtageren/brugeren) er den, der modtager indsatsen
VUM:
Voksenudredningsmetoden (VUM) er en metode til at understøtte udredning og sagsbehandling på området for voksne med sociale problemer og voksne med funktionsnedsættelse.
KL:
Kommunernes landsforening.
KeK visitationskompas:
Guiden er udviklet på baggrund af praktiske erfaringer fra fire projektkommuner: Brønderslev, Hjørring, Jammerbugt og Rebild i forbindelse med Projekt ”Kvalitet, evidens og kompetence”. Til guiden er desuden udviklet en række redskaber til at understøtte processen. Disse kan findes på hjemmesiden kek.sm.dk.
Der er alene tale om en guide, ikke om en manual. Det betyder, at afdækningen og fastsættelsen af et serviceniveau altid skal tilpasses de konkrete forhold i kommunen.
Henvendelsesskema: