
Det samlede affaldsgebyr beregnes ud fra et grundgebyr, et dagrenovationsgebyr og et genanvendelsesgebyr.
Det vil sige, at gebyret består af tre delgebyrer:
- Grundgebyr - dækker Kalundborg Kommunes administrationsomkostninger.
- Dagrenovationsgebyr - dækker tømning af din rest/bio affaldsbeholder og behandling af affaldet.
- Genanvendelsesgebyr - dækker diverse ordningerne for genanvendelse, herunder genbrugspladser, storskraldsordningen, flaske- og aviskuberne, indsamling af papir/karton og metal/plast.
Grundgebyr, dagrenovationsgebyr og genanvendelsesgebyr er obligatorisk for alle boliger.
Sådan opkræves gebyret
Affaldsgebyret opkræves sammen med ejendomsskatten. Ejendomsskattebilletten for året lægges i e-Boks i slutningen af januar måned.
Der er ikke et indbetalingskort med, når man får sin skattebillet. Det sendes lige inden betalingsfristerne, som er i marts og september. Betalingen kan også tilmeldes Betalingsservice, så det kører automatisk fremover.