
Det samlede affaldsgebyr beregnes ud fra et grundgebyr, et dagrenovationsgebyr og et genbrugsgebyr.
Det vil sige, at gebyret består af tre delgebyrer:
- Grundgebyr - dækker Kalundborg Kommunes administrationsomkostninger.
- Dagrenovationsgebyr - dækker tømning af din affaldsbeholder og behandling af affaldet.
- Genbrugsgebyr - dækker diverse ordningerne for genanvendelse, herunder genbrugspladser, storskraldsordningen, flaske- og aviskuberne, indsamling af papir/karton og metal/plast.
Grundgebyr, dagrenovationsgebyr for beholder med 2 to rum og genbrugsgebyr er obligatorisk for alle boliger.
Affaldsgebyret i 2020
I 2020 er der et lille fald i det samlede affaldsgebyr. Det er fordi, der er oparbejdet et overskud på ordningen for renovation. Kommunalbestyrelsen har derfor valgt at tilbageføre overskuddet til borgerne over de næste fire år.
Gebyret indeholder blandt andet udgiften til ordninger for genanvendelse. Det betyder, at der er betaling for den kommende nye ordning for indsamling af papir/karton og metal/plast ved hustandene. Indsamlingen igangsættes 1. november 2020.
Sådan opkræves gebyret
Affaldsgebyret opkræves sammen med ejendomsskatten. Ejendomsskattebilletten for året lægges i e-Boks i slutningen af januar måned.
Der er ikke et indbetalingskort med, når man får sin skattebillet. Det sendes lige inden betalingsfristerne, som er i marts og september. Betalingen kan også tilmeldes betalingsservice, så det kører automatisk fremover.