Før, under og efter

- en metode til at styrke børn og unges stemme

I Kalundborg Kommune arbejder vi med et ressourceorienteret børnesyn, hvor børn og unge ses som aktive medspillere i eget liv. Med før, under og efter-metoden sikrer vi, at deres perspektiver bliver reelt inddraget i de situationer, der handler om dem:

  • Før: Vi forbereder børnene og de unge, så de kender formålet, føler sig trygge og kan bringe deres egne ressourcer i spil.
  • Under: Vi lytter aktivt, anerkender deres styrker og giver plads til dialog og medbestemmelse i møder og beslutninger.
  • Efter: Vi følger op, viser hvad deres input har betydet, og støtter dem i at se, hvordan deres indsats gør en forskel.

Filmen fra temadagen er blevet opdelt hernedenfor. Det er den anden film herunder, hvor Birgitte Schjær forklarer om før-under-efter-metoden.

Det ressourceorienterede børnesyn

Kollegial feedback

Det ressourceorienterede børnesyn

Før-Under-Efter