Børnehuset Østgården er en integreret institution, og er normeret til 24 vuggestuebørn fordelt på 2 grupper, og 36 børnehavebørn. Der er på nuværende tidspunkt 24 vuggestuebørn og 30 børnehavebørn. 
Konklusion på dagens tilsyn:
Rengøring:
- Haft meget udskiftning af rengøringspersonalet, er godet til at følge op på fej og mangler. Institutionen er tilfreds med rengøringen, efter den er blevet overtaget af kommunen. Hvis institutionen har behov for noget, justeres eller forbedres, tages det op i dialog, og der bliver hurtigt fundet en løsning.
Fysiske forhold/indeklima/sikkerhed:
- Der er lige monteret akustikpaneler op i det store fælles rum i børnehaven, der er mulighed for at opdele rummet i legezoner, med rumdelingsskærme af akustikpaneler. Dette er med til at give et bedre inde miljø.
- Ventilationsanlægget er svært at justere for kolde/varme.
- Opdeling af små vuggestuebørn, så de små der sover i barnevogne og tilses, er placeret i den ene ende af huset, for dermed at undgå unødig træk.
- Der ses revner i gulvet flere steder.   
Indretning – inde- og udefaciliteter:
- Legepladsen er stor, den er opdelt i vuggestue og børnehave gruppe.
Forebyggelse af ulykker:
- Børnene er under opsyn af personale. Legeplads ses altid efter inden børn lukkes ud.
- Der er monteret børnesikring på dørene for at forhindre klemning af fingre.
- Skarpe knive og rengøringsmidler opbevares sikkert i køkkenet hvor børnene ikke færdes, og er placeres uden for børns rækkevidde.
- Der er et sikkerhedssystem på vinduer, som sikrer at børnene ikke selv kan åbne dem.
Sygefravær og smitsomme sygdomme:
- Registrering af børns fravær foretages via Aula, men årsagen angives ikke nødvendigvis.
- Forældrene er dog generelt gode til at informere personalet, hvis der er tale om smitsomme sygdomme.
- Personalet indhenter information om smitsomme sygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og deler et direkte link med forældrene på Aula, hvis der er tale om smitsomme sygdomme. Derudover hænges der i nogle tilfælde en informativ plakat op på opslagstavlen.
Brandtilsyn:
- Senest i foråret 2025, her var få bemærkninger, som et bord foran en dør, og en dør som ikke var lukket ud til rengøringsrummet, men som nu er udbedret.
Legepladstilsyn:
- Senest i sommeren 2024, her var få bemærkninger, som et gyngestativ der ikke måtte anvendes. Gyngerne er nu pillet ned. Samt et legehus der ikke var sikkerhedsmæssigt forsvarligt, dette er nu fjernet og institutionen har fået 2 nye.
Garderober:
- Hvert barn har sin egen garderobe på ca. 35 cm, med knager til overtøj, så udetøj kan adskilles fra inde tøj.
- Der er en hylde til fodtøj, så rengøringen af gulvet sikres.
- Børnene skifter til hjemmesko, eller går på strømpesokker. Der er gulvvarme nogle steder i huset.
- Forældre anbefales at anvende engangs-plastovertræk eller efterlade deres fodtøj i indgangspartiet.
- Der er ikke skraberiste foran alle indgangsdøre.
- Der er ikke en forsænket, grovluvet måtte eller lignende umiddelbart inden for dørene. Måtten skal kunne bringes udenfor i håndterlige stykker og rystes og bankes. Der er en stor almindelig blød måtte til aftørring af fodtøjet.
 
Opholdsrum:
- Gulve er ikke intakte og uden huller, men rengøres dagligt.
- Der er en bred alugulvliste i garderoben, som mangler nogle skruer, hvor der ophober sig snavs. 
- Gardiner fremstår rene og rengøres ved behov. 
- Det mekaniske ventilationsanlæg rengøres af firma i forbindelse med tilsyn.
- Der er fokus på udluftning, som udføres efter behov i intervaller af 5-10 minutter.
- Stolene fremstår rene og aftørres dagligt samt efter hvert måltid.
- Borde fremstår rene og aftørres før og efter måltider.
- Radiatorer og varmerør må afskærmes, hvor der er risiko for, at børn kan komme til skade ved fald imod dem og ved berøring af dem.
- Der er pedalskraldespande med låg på alle stuer samt hvor der pusles.
- Hylder, skabe, m.m. fremstår rene og rengøres 1 gang om måneden ved synligt snavs eller ved øget smitterisiko som følge af sygdom. Dog ikke lamperne.
- Legetøj og kasser rengøres ikke 1 gang månedligt i sæbevand, men kun ved behov, i forbindelse med synligt snavs og ophobet sygdom.  
- Udklædningstøj vaskes ikke ved 60 grader mindst 1 gang om måneden.
- Stikdåser i børnehøjde er ikke sikret med blindstik, hvilket er ok, da det er nyere kontakter fra år 2002.
- Tablets og laptops bruges individuelt af det samme personale, og aftørres ved behov.
- Dørhåndtag rengøres dagligt.
- Løse mindre gulvtæpper er vaskbare, og de bør vaskes mindst 1 gang ugentligt – og i øvrigt efter behov. Der er også større tæpper som renses med tæpperenser. 
Soverum/arealer:
- Madrasser, dyner og puder holdes ikke adskilt, når de ikke er i brug, og luftes imellem børnenes lure for at forebygge skimmelsvamp.
- Hvert barn har sin egen madras og sengetøj. 
- Vask af madrasser sker 1 gang om måneden på 60 grader.
- Vask af dyner, tæpper og puder sker 2 gange årligt ved 60 grader.
- Sengetøjet vaskes hver 2 uge, eller ved behov, på 60 grader. Dette foretages af forældrene selv.
- Madrasser og dyner opbevares i barnevogne og krybber, når børnene sover, og tages ind, når de ikke er i brug, i vinterhalvåret. Hver madras og dyne har sin egen plads i et skab indendørs.
- Krybber og barnevogne, tilses for skimmelsvamp og rengøres med sæbevand 1 gang om måneden.
Puslerum:
- Der anvendes engangshandsker, men ikke engangsforklæde ved alle bleskift.
- Der anvendes et fugttæt engangsunderlag under pusling.
- Puslemadrassen aftørres med sprit i 1 minut efter hvert bleskift for at forebygge smitte. Ved synlig forurening rengøres den først med vand og sæbe.
- Puslemadrassen og puslebordet rengøres mindst 2 gange dagligt med et universelt rengøringsmiddel samt efter synlig forurening.
- Der er procedure for anvendelse af salver og cremer.
- Affaldsspanden vaskes efter behov, mindst 1 gang om ugen.
Køkken:
- Modtager køkken. Som udgangspunkt er der én fast til at være i køkkenet.
- Der er flydende sæbe, som er vægtophængt med sensor.
- Der anvendes engangspapirhåndklæder.
- Karklude og viskestykker skiftes mindst 1 gang dagligt og vaskes ved 90 grader.
- Institutionen står selv for vask af dette.
- Der vaskes altid hænder efter ny arbejdsgang i køkkenet.
- Ikke alle køleskabe har synlige termometre, med temperaturer på max 5 grader.
- Alle køleskabe vaskes 1 gang om ugen, inden og uden på.
- Der er en industriopvaskemaskine, som vasker ved 80 grader.
Hygiejne
Håndhygiejne:
- I overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikrer personalet og børnene god håndhygiejne ved altid at vaske hænder, når de er synligt snavsede, efter udendørs leg, kontakt med dyr og toiletbesøg samt før og efter måltider. Håndvask udføres også efter hoste, nys og næsepudsning samt efter brug af handsker eller håndtering af affald. Der anvendes flydende sæbe og engangshåndklæder.
Brug af handsker:
- Handsker anvendes altid ved bleskift, hjælp til toiletbesøg samt ved håndtering og rensning af sår. De bruges også ved hjælp til opkastning og efterfølgende rengøring, ved diarré samt ved aftørring af blod og sårsekret. Derudover benyttes handsker ved håndtering af urent vasketøj.
Legepladsen:
- Afskærmning, indhegning og låge er intakt. Det har en passende højde.
- Indgangsdøre og låger er forsynet med højtsiddende håndtag, så småbørn ikke selv kan lukke dem op. Døre og låger skal derimod nemt kunne lukkes op og i af voksne. Ikke alle forældre husker at lukke med både lås og slå, derfor har institutionen sat skilte op, i håb om bedre fokus på dette.
- Sandkassen bliver ikke tildækket af et kraftigt net ved lukketid.  
- Legepladsen er offentlig tilgængelig, personalet er meget obs op dette og tilser altid legepladsen, ingen børnene kommer ud.
- Bål anvendes meget sjælden.
- Solcreme, her opfordre personalet til at børnene har det på hjemmefra, og personalet smører børnene igen ved middagstid.
- På legepladsen er der områder med solsejl og meget skygge på legepladsen, fra de store træer.
- På legepladsen findes mirabelletræer, som i frugtsæsonen tiltrækker børn og medfører en potentiel kvælningsrisiko. Personalet forsøger at afskærme området i nedfaldsperioden, men der er fortsat bekymring for børnenes sikkerhed. Institutionen ønsker derfor, at træerne fjernes.
- Sandet i sandkassen skiftes 1 gang om året.
- Legepladsen tilses inden børnene kommer ud, og børnene er altid under opsyn.
- Der ses ingen giftige planter i institutionen.
- Der er ingen gulvplanter i vuggestuen.
Førstehjælp:
- Personalet har været på førstehjælpskursus og har 1 førstehjælpskasse i institutionen.
- Der er en procedure for rensning af overfladiske sår, men leder vil lige give et brush up til personalegruppen om dette.
Anbefalinger:
- Skraberiste ved alle indgangsdøre.
- En forsænket, grovluvet måtte eller lignende umiddelbart inden for dørene. Måtten skal kunne bringes udenfor i håndterlige stykker og rystes og bankes.
- Revner i gulvet bliver udbedret.
- At udbedre alugulvlisten i garderoben. Så rengøringen sikres.
- Rengøring af lamper 1 x pr måned.
- At legetøj og kasser rengøres 1 gang månedligt i sæbevand.
- At udklædningstøj vaskes, mindst 1 gang om måneden.
- At madrasser, dyner og puder holdes adskilt, når de ikke er i brug.
- At anvende engangsforklæde ved alle bleskift.
- At alle køleskabe har synlige termometre, med en temperatur på max 5 grader.
- At sandkassen bliver tildækket med et kraftigt net ved lukketid.
- Af fjerne mirabelletræerne, for at sikre børnenes sikkerhed, og ingen spiser dem. 
 
Påbud:
 
Dato 21.05.25
 Kalundborg Kommune
 Sundhedsplejerske Line Brandt Zastrow