Aktivarius, Kalundborg

Hygiejne-, miljø- og sikkerhedstilsyn den 7. april 2025 i Idrætsinstitutionen Aktivarius.

Tilsyn af hygiejne, miljø og sikkerhed for 07.04.25

Institutionen er en integreret vuggestue og børnehave, hvor normeringen er hhv. 26 vuggestuebørn og 52 børnehavebørn. På nuværende tidspunkt er der 26 vuggestuebørn og 54 børnehavebørn.

Punkter til opfølgning fra sidste besøg den 19.06.23

  • Der er revner i linoleum ved en af indgangsdørene. Det anbefales af linoleumsgulvet bliver udskiftet. – Dette er udskiftet, men nu er der revner i linoleumsgulvet et andet sted.
  • Der er mulighed for at lave aftale med hygiejnesygeplejerske vedrørende genopfriskning af hygiejnekurset for eksempel til et personalemøde. Institutionsleder kontakter hende.
    – Dette er ikke længere aktuelt, da institutionens personale ikke selv tilbereder/laver maden. Maden leveres i stedet fra et fælleskøkken på en anden matrikel, og anrettes herefter på stedet af en køkkenmedarbejder med gyldigt hygiejnebevis.
  • Vaskbar gulvbelægning i lejetårn. - Dette er ikke anskaffet.

Konklusion på dagens tilsyn:

Rengøring:

Siden kommunen har overtaget ansvaret for rengøringen, har institutionen været tilfreds med niveauet. Der har været en del udskiftning i personalet, men de seneste 14 dage har der været én fast medarbejder tilknyttet, og rengøringen vurderes som tilfredsstillende. Der er synlig daglig rengøring, i morgentimerne.

Fysiske forhold/indeklima.

  • Der er et ok og forventeligt støjniveau i institutionen.
  • Der ses revner i gulvet i børnehaven.
  • Der er gulvvarme i hele institutionen, og dette kan i perioder resultere i at det kan være svært at regulere varmen, dette kan typisk tage ca. 1-1½ døgn at regulere. Der er fornyelig blevet installeret nyt anlæg, og personalet har indtil nu, ikke oplever problemer.

Indretning – inde- og udefaciliteter:

Vuggestue og børnehave ligger under samme tag, men opdelt i hver sin ende af huset. I midten er der et fælles areal/puderum, som de kan benytte af begge grupper.

Legepladsen er opdelt med hegn i vuggestue og børnehave, og hver gruppe har et stort areal at færdes på.

Forebyggelse af ulykker
:

  • Børnene er altid under opsyn, både indendørs og udendørs. Personalet gennemgår løbende rummene, og hvis der identificeres en potentiel risiko, bliver denne straks udbedret. Legepladsen gennemgås altid, før børnene går udenfor.
  • For at forebygge klemskader er der monteret børnesikringer på dørene. Dørene ind til fællesrummet er forsynet med afskærmning for at sikre, at børnene forbliver i fællesarealet og for at forhindre uhensigtsmæssig adskillelse.
  • Børnene har ikke adgang til det større køkken, hvor køkkenmedarbejderen arbejder. Der findes et mindre køkkenområde, hvor børnene kan deltage i anretning af mad under opsyn. Her er skarpe knive og rengøringsmidler opbevaret uden for børns rækkevidde.
  • Institutionen har ingen trapper, bortset fra en mindre trappe på ca. 6 trin i børnehaven, som fører op til et indendørs legetårn. Her er der mulighed for at opsætte sikkerhedsgitter både foroven og forneden.
  • Der er desuden monteret kroge på de døre, der bruges, som fører fra stuerne ud til udearealerne.

Sygefravær og smitsomme sygdomme:

Registrering af børns fravær foretages via Aula, og forældrene er generelt gode til at informere om årsagen til fraværet. Både ved almindelig virus og smitsomme sygdomme.
Personalet indhenter information om smitsomme sygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og deler et direkte link med forældrene på Aula, hvis der er tale om smitsomme sygdomme. Derudover hænges der i nogle tilfælde en informationsseddel op på opslagstavlen. Leder henvises i øvrigt til Sundhedsstyrelsens ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge – Vejledning om forebyggelse i daginstitutioner, skoler m.v.”.

Brandtilsyn:

Senest i 2025, hvor der ingen bemærkninger var.

Legepladstilsyn:

Senest i 2024, hvor der ingen bemærkninger var. 

Garderober:

  • Hvert barn har sin egen garderobe på ca. 35 cm, med knager til overtøj, så udetøj kan adskilles fra inde tøj. Der er en hylde til fodtøj, så rengøringen af gulvet sikres.
  • Nogle børn bruger hjemmesko. Ellers opfordres de til at tage strømperne af, da der er gulvvarme.
  • Forældre anbefales at anvende engangsplastovertræk ellers efterlade deres fodtøj i indgangspartiet. Aflevering foregår som udgangspunkt i garderoben.
  • Der er ikke skraberiste foran alle indgangsdøre, da der er en hældning i belægningen uden for døren, som gør det vanskeligt at placere skraberiste.
  • Der er ikke en forsænket, grov luvet måtte eller lignende umiddelbart inden for dørene. Måtten skal kunne bringes udenfor i håndterlige stykker og rystes og bankes
  • En stor almindelig blød måtte til aftørring af fodtøjet. 

Opholdsrum:

  • Gulve er intakte og uden huller og rengøres dagligt, fraset et sted i børnehaven.
  • Gardiner fremstår rene og rengøres ved behov.
  • Det mekaniske ventilationsanlæg rengøres af firma i forbindelse med tilsyn.
  • Der er fokus på udluftning, som udføres efter behov i intervaller af 5-10 minutter.
  • Stolene fremstår rene og aftørres dagligt samt efter hvert måltid.
  • Borde fremstår rene og aftørres før og efter måltider.
  • Der er ikke pedalskraldespande med låg på alle stuer, men der er hvor der pusles.
  • Hylder, skabe, lamper m.m. fremstår rene, men rengøres kun ca. 3 gang om året, og ved synligt snavs eller ved øget smitterisiko som følge af sygdom.
  • Legetøj og kasser rengøres kun op til ferier, i sæbevand.
  • Udklædningstøj vaskes ved 60 grader. Efter brug, da dette er ikke tilgængeligt hver dag.
  • Stikdåser i børnehøjde er nyre stik, og derfor ikke med blindstik.
  • Tablets og laptops aftørres efter anbefalingerne.
  • Dørhåndtag rengøres dagligt.
  • Støvsugning af tæpper som ikke kan vaskes i vaskemaskinen, bør være meget grundig og udføres med et mikrofilter påsat støvsugeren for at forebygge (luft)forurening. Løse mindre tæpper bør være vaskbare, og de bør vaskes mindst 1 gang ugentligt – og i øvrigt efter behov. Tæpperensning bør foregå på et tidspunkt, hvor daginstitutionen er lukket. Tæpper bør generelt renses, skylles og tørres meget grundigt.
  • I legetårnet i børnehaven er der gulvtæppe, hvilket ikke anbefales, da rengøring ikke er mulig. Anbefales derfor vaskbart gulv.

Soverum/arealer:

  • Madrasser, dyner og puder holdes adskilt, når de ikke er i brug, og luftes imellem børnenes lure for at forebygge skimmelsvamp.
  • Hvert barn har sin egen madras og sengetøj.
  • Vask af madrasser anbefales 1 gang om måneden. På 60 grader.
  • vask af dyner, tæpper og puder anbefales 2 gange årligt ved 60 grader.
  • Sengetøjet vaskes hver 2 uge, eller ved behov, på 60 grader.
  • Madrasser og dyner opbevares i barnevogne og krybber, når børnene sover, og tages ind, når de ikke er i brug. Hver madras og dyne har sin egen plads i et skab indendørs.
  • Krybber og barnevogne, tilses for skimmelsvamp og rengøres med sæbevand 1 gang om måneden. 

Puslerum:

  • Der anvendes engangshandsker, og engangsforklæde ved alle bleskift.
  • Der anvendes ikke et fugttæt engangsunderlag under pusling.
  • Puslemadrassen aftørres med sprit i 1 minut efter hvert bleskift for at forebygge smitte. Ved synlig forurening rengøres den først med vand og sæbe.
  • Puslemadrassen og puslebordet rengøres mindst 2 gange dagligt med et universelt rengøringsmiddel samt efter synlig forurening.
  • Der er procedure for anvendelse af salver og cremer.
  • Affaldsspanden vaskes efter behov, mindst 1 gang om ugen. 

Køkken:

  • Der er flydende sæbe, som er vægtophængt med sensor.
  • Der anvendes engangspapirhåndklæder.
  • Karklude og viskestykker skiftes mindst 1 gang dagligt og vaskes ved 90 grader. Institutionen står selv for vask af dette.
  • Der vaskes altid hænder efter ny arbejdsgang i køkkenet.
  • Ikke alle køleskabe har synlige termometre, med temperaturer på max 5 grader.
  • Alle køleskabe vaskes 1 gang om ugen, inden og uden på.
  • Der er en industriopvaskemaskine, som vasker ved 80 grader.

Hygiejne

  • Håndhygiejne:
    I overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikrer personalet og børnene god håndhygiejne ved altid at vaske hænder, når de er synligt snavsede, efter udendørs leg, kontakt med dyr og toiletbesøg samt før og efter måltider. Håndvask udføres også efter hoste, nys og næsepudsning samt efter brug af handsker eller håndtering af affald. Der anvendes flydende sæbe og engangshåndklæder.

  • Brug af handsker:
    Handsker anvendes altid ved bleskift, hjælp til toiletbesøg samt ved håndtering og rensning af sår. De bruges også ved hjælp til opkastning og efterfølgende rengøring, ved diarré samt ved aftørring af blod og sårsekret. Derudover benyttes handsker ved håndtering af urent vasketøj.

Legepladsen:

  • Afskærmning, indhegning og låge er intakt. Det har en passende højde.
  • Indgangsdøre og låger er forsynet med højtsiddende håndtag, så småbørn ikke selv kan lukke dem op. Døre og låger skal derimod nemt kunne lukkes op og i af voksne.
  • Sandkassen bliver tildækket ved lukketid.
  • Offentlig tilgængelig, men personalet har aldrig oplevet skrald, hærværk eller lign.
  • Legepladsen tilses inden børnene kommer ud, men børnene er altid under opsyn
  • Der er af og til bål, dette benyttes efter retningslinjer, og slukkes med vand, og er under konstant opsyn efter bålet er slukket.
  • Børnene opfordres til at have solcreme på ved ankomst, og personalet påfører yderligere solcreme efter frokosttid.
  • Sandet skiftes 1 gang om året; som minimum bør det skiftes 2 andet år.
  • Der ses ingen giftige planter i institutionen.
  • Der er ingen gulvplanter i vuggestuen.
  • Der er frugttræer på legepladsen, men der opleves ikke stik af hvepse og bier, eller gener i forbindelse med nedfaldsfrugt.

Førstehjælp:

  • Personalet har været på førstehjælpskursus og har 1 førstehjælpskasse i institutionen.
  • Der er procedure for rensning af overfladiske sår.

Anbefalinger:

(Leders tilbagemelding, fremgår efter hver anbefaling)

  • At der er en forsænket, grov luvet måtte eller lignende umiddelbart inden for
  • indgangsdørene. - Er bestilt til indgangsområderne, så det er ændret inden for den næste uge.
  • At skaffe pedalskraldespande med låg på alle stuer. - Er bestilt, og vil være ændret inden for den næste uges tid.
  • At der placeres en måtte ved indgangsdøren samt i de stuer, hvor barnevognene køres
  • ind og ud. - Er allerede ændret nu.
  • At anvende et fugttæt engangsunderlag under pusling. - Er bestilt, og vil være ændret inden for den næste uges tid.
  • At alle køleskabe har synlige termometre, med temperaturer på max 5 grader. - Er allerede ændret nu.
  • Vaskbart gulv i legetårnet indenfor i børnehaven. - Vil være ændret i løbet af 1-2 måneder.

Påbud:

Ingen

 

Dato 07.04.25
Kalundborg Kommune
Sundhedsplejerske Line Brandt Zastrow