Tema 3: Helt normalt? - Social pejling og forebyggelse af sociale misforståelser vedr. alkohol, rygning og anden risikoadfærd

"Alle de andre gør det!". En sætning de fleste lærere og forældre ofte bliver konfronteret med. Unge har ofte en overdreven opfattelse af, at "de andre" (jævnaldrende) får lov til meget mere end de selv gør.

Målgruppe

  • 6. klassetrin

Varighed

  • 3 lektioner

Anbefaling

Det anbefales, at lærerteamet i forlængelse af undervisningen indkalder til et forældremøde med henblik på forventningsafstemning (udfærdigelse af ”forældrekontrakter”) og dialog vedr. unges alkoholvaner. Her medvirker SSP naturligvis gerne, hvis det ønskes.

Forløbsbeskrivelse

”Alle de andre gør det!” En sætning, som mange forældre og lærere ofte hører.

Unge har en tendens til at overvurdere jævnaldrendes risikoadfærd og tro, at flertallet drikker, ryger eller bruger euforiserende stoffer.

Omkring teenageårene bliver vennernes normer afgørende, og mange pejler efter, hvad de tror, flertallet gør – ofte baseret på misforståelser.

Vores undervisning tager udgangspunkt i fakta fra surveys både i elevernes klasse og på landsplan.

Gennem dialog og interaktive øvelser afmonterer vi sammen disse misforståelser og hjælper eleverne med at træffe informerede valg om alkohol, nikotinprodukter og euforiserende stoffer.

Fag/Fælles mål

  • Tilgodeser Fælles mål for det obligatoriske emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab og undertemaet ”Sundhed og Trivsel” og de dertilhørende færdigheds – og vidensmål.
  • Tilgodeser Fælles mål for faget matematik og dele af de dertilhørende færdigheds – og vidensmål.

Læringsmål

  • Eleverne bliver bevidste om sociale misforståelser og fakta og myter om indtag af alkohol, nikotinprodukter og euforiserende stoffer ved at deres forestillinger og forventninger til sig selv og andre italesættes. Gennem refleksioner opfordres de til at vælge ud fra egne værdier og forestillinger, fremfor et fiktivt gruppepres, og forberedes på at træffe gode valg i fremtiden.
  • Forældre opnår viden og indsigt i deres børns ungdomsliv, og klædes på til at indgå i dialog med deres børn og andre forældre med henblik på at sætte fælles sunde rammer for børn og unges alkoholindtag og håndtere de udfordringer, der kan opstå i den forbindelse.