Tema 1: Ungdomsliv online - netetik og digital dannelse

Unge er sociale sammen på en anden måde, end unge var det for 20 år siden. Det skyldes ikke mindst de sociale medier, som er en afgørende medspiller i de unges kommunikation, identitetsdannelse og sociale samvær.

Målgruppe

  • 3. klassetrin
  • 5. klassetrin
  • 7. klassetrin

Omfang

  • 3. klasse: 2 lektioner
  • 5. og 7. klasse: 3 lektioner
  • Forældremøde: 1,5 lektioner

Opfordring

Vi opfordrer til, at der afholdes et opfølgende forældremøde (evt. på et eksisterende møde), hvor SSP gerne bidrager med oplæg om emnet.

Forløbsbeskrivelse

Digitale medier er en integreret del af børns og unges liv, og det er derfor vigtigt, at de lærer at navigere ansvarligt og forsvarligt i denne verden.

Vores undervisning fokuserer på digital dannelse og etik, og berører relevante og alderssvarende temaer for de pågældende klassetrin, såsom fællesskabets betydning for eleverne på sociale medier og spil, skærmtid, ansigtsløs kommunikation, mobning, delingskultur og digitale fodspor.

Gennem oplæg, dialog og øvelser guides eleverne til at reflektere over deres digitale oplevelser og adfærd og diskutere hvilke muligheder der er for at løse eventuelle udfordringer i deres klassefællesskab.

Fag/Fælles mål

• Tilgodeser de forenklede Fælles Mål for faget Dansk og de dertilhørende færdigheds – og vidensmål (IT og kommunikation).

• Tilgodeser Fælles mål for det obligatoriske emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab og undertemaet Sundhed og Trivsel og de dertilhørende færdigheds – og vidensmål.

Læringsmål

• Eleverne opnår bedre trivsel og dannelse gennem viden, refleksion og dialog om deres egen og andres digitale adfærd og liv.

• Eleverne reflekterer over digitale risici og udvikler et ”etisk filter”, der hjælper dem med at træffe gode valg online.

• Forældre opnår viden og indsigt i børn og unges digitale liv, og de klædes på til at indgå i dialog med deres børn og håndtere de udfordringer, der kan opstå i den digitale verden.