Persondata/oplysningspligt vedr. indsigtssager

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i forbindelse med, at du har anmodet om indsigt i de oplysninger, som Kalundborg Kommune behandler om dig.

I Kalundborg Kommune behandler vi personoplysninger som led i vores arbejde. Når vi gør det, er det et krav, at vi giver dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler personoplysningerne. Det er vores oplysningspligt.
Kravet følger af databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14. Det kan du læse mere om nedenfor. Nederst finder du også et link til forordningens tekst.

Hvor har vi personoplysningerne fra?

Oplysningerne i din sag om indsigt samler vi i nogle tilfælde fra flere afdelinger – det vil sige at vi har fået oplysningerne internt eller om nødvendigt fået videregivet oplysningerne til os fra andre afdelinger. Videregivelsen vil altid ske inden for de lovmæssige rammer vi som kommune er underlagt.

Få af dine oplysninger i indsigtssagen er oplysninger du selv har givet os i forbindelse med din anmodning. Langt de fleste oplysninger i indsigtssagen har vi fra vores fagsystemer. Andre oplysninger får vi fra forskellige databaser, for eksempel CPR-registret eller fra loggen i vores systemer.

Formålet med vores behandling af dine personoplysninger

Formålet med, at vi behandler dine personoplysninger er, at vi i anledning af din ansøgning om indsigt administrativt skal understøtte de forpligtelser, der følger i den forbindelse. Det gælder både selve behandlingen i forbindelse med at besvare din anmodning og også arkivering.

Kategorier af oplysninger

Vi behandler typisk flere typer af oplysninger om dig i anledning af din anmodning. Det kommer an på, hvilke sager vi behandler om dig i Kalundborg Kommune. Vi behandler altid almindelige (ikke-følsomme) oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om navn, adresse og kontaktoplysninger. Vi behandler også fortrolige oplysninger såsom CPR-nummer. I visse tilfælde behandler vi følsomme oplysninger. Det kan for eksempel være oplysninger om helbredsforhold. 

Retsgrundlaget

Behandling af dine personoplysninger i anledning af din anmodning om indsigt baserer sig på databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, jf. artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2, litra b.

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

For så vidt angår arkivering er behandlingshjemlen databeskyttelseslovens § 14.

Du kan finde lovgivningen i sin helhed på:

Databeskyttelsesforordningen: Lovgivning (datatilsynet.dk)

Databeskyttelsesloven: Databeskyttelsesloven (retsinformation.dk)

Modtagere af dine oplysninger

I anledning af din anmodning om indsigt samler vi dine oplysninger i kommunen sammen til dig for at besvare din anmodning. På den måde bliver dine personoplysninger anvendt internt i kommunen. Slutteligt sendes oplysningerne til dig og senere sendes indsigtssagen på arkiv.

Opbevaring af personoplysninger

Det er forskelligt, hvor længe vi opbevarer dine oplysninger i Kalundborg Kommune. Vores kriterie for opbevaringen er, at personoplysningerne opbevares så længe det er relevant og nødvendigt.

Hvis du gerne vil have oplyst, hvor længe specifikke oplysninger bliver opbevaret, er du velkommen til at kontakte Organisationsstaben på telefon 59 53 44 12, som vil henvise dig til den afdeling, hvor oplysningerne er opbevaret.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du har følgende rettigheder:

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

Ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. Eksempelvis om, hvor vi har oplysningerne fra.

  • Ret til berigtigelse (rettelse)

Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.

  • Ret til sletning

Som udgangspunkt må vi som offentlig myndighed ikke slette dine oplysninger, kun i ganske få tilfælde vil det kunne lade sig gøre. Kontakt os, hvis der er oplysninger som du mener skal slettes.

  • Ret til begrænsning af behandling

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

  • Ret til indsigelse

Du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

  • Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)

Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.

Kontaktoplysninger DPO

Du har ret til at klage til Datatilsynet over indsamling og registrering mv. af oplysninger om dig:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby

Telefon: 33 19 32 00
Mailadresse: Dt@datatilsynet.dk

Indhold