Jeg er glad for mit nye arbejde

Danskundervisning og støtte til at forstå det danske arbejdsmarked. 36-årige Nurdzhan Stoyanova har med hjælp fra Kalundborg Jobcenter fundet et arbejde, hun er rigtig glad for. Den personlige kontakt er afgørende, når jobcentrets rådgivere skal støtte borgere i at finde vej til arbejdsmarkedet.

36-årige Nurdzhan Stoyanova kom til Kalundborg Jobcenter i december 2024. Hun forstod en del dansk, men havde svært ved at tale sproget, skrive ansøgninger og sætte sig ind i det danske arbejdsmarked. Men på trods af udfordringerne var hun dog ikke i tvivl om sit mål - hun ville i job.

Derfor arbejdede Nurdzhan ihærdigt sammen med sin rådgiver i Jobcenter Kalundborg, Mette Larsen. Deres samarbejde gik særligt ud på, at Nurdzhan skulle lære det danske arbejdsmarked at kende - ikke mindst hvordan man skriver et cv, en ansøgning og får fortalt om sine kompetencer til en kommende arbejdsgiver.

I august 2025 lykkedes det, og Nurdzhan begyndte som rengøringsassistent i Rengøring Øst i Kalundborg Kommune. Et arbejde som hun sætter stor pris på:

”Jeg elsker mit job, og jeg håber, at jeg kan arbejde der i mange år. Jeg er taknemmelig for den hjælp, jeg har fået.”  

Det handler om at møde borgeren

En klar målsætning i Kalundborg Jobcenter er da også, at borgerne skal opleve, at de bliver set og får konkret hjælp til deres videre forløb og jobsøgning.     
”Borgerne skal mærke, at vi møder dem med empati, forståelse og helt konkrete indsatser, der hjælper dem i job og uddannelse,” fortæller arbejdsmarkedschef Lasse Bjerregaard og uddyber:  

”I Nurdzhans tilfælde tager vi desuden hensyn til, at der er nogle sproglige og kulturelle barrierer, der kræver en ekstra opmærksomhed fra den enkelte rådgiver. Vi oplever heldigvis mange succeshistorier som Nurdzhans. Men det gør bestemt ikke glæden mindre hver gang, det sker.”  

"Jeg ser det enkelte menneske"

Fra begyndelsen har Nurdzhan haft et stort gåpåmod og været grundig i sin tilgang. Hun fik hurtigt en forståelse for hele processen i at søge job, og hvordan hun kunne kombinere forskellige værktøjer som Google Translate og Jobmakker. Desuden begyndte hun på sprogskole, og hendes udvikling tog fart.       

”I jobsøgningsprocessen har vi arbejdet med at skrive ansøgninger og har drøftet indholdet ud fra et dansk arbejdsmarkedsperspektiv. Nurdzhan synes, at det var særligt udfordrende at beskrive sine kompetencer og kvalifikationer - nok mest fordi hun ville have grebet jobsøgningen anderledes an i sit hjemland Bulgarien,” lyder det fra rådgiver Mette Larsen.

”I min kontakt med borgere som Nurdzhan sørger jeg for at møde dem i øjenhøjde og se det enkelte menneske. Jeg giver dem tid til at sætte ord på, hvilke tanker de har, så vi sammen kan finde en vej i forhold til, hvad der ville være godt for dem.”

Fandt støtte i sin rådgiver

I Nurdzhans tilfælde blev den vej kort, fordi hun var så motiveret. Samtaler og en løbende skriftlig kontakt gjorde, at hun under hele forløbet havde en støtte i Mette. Efter et par måneder var hun klar til at prøve sine kompetencer og motivation af i jobcentrets nytteindsats, der ligger i Bregninge. Herefter gik det stærkt, for hendes kompetencer var så gode, at medarbejderne fik sat en jobsamtale i stand i Rengøring Øst i Kalundborg Kommune.

Hver dag møder Nurdzhan ind - hun nåede sit mål og er taknemmelig:

”Det går meget godt med at lære mit arbejde at kende, og jeg er meget glad. Mine kolleger er søde og hjælper mig.”