Kalundborg Kommunes vision, Udviklingsstrategien, kommunens pejlemærker for ledelse og styring ”Fælles Retning” beskriver, at Kalundborg Kommune skal være et godt sted at bo og leve, uddanne sig, arbejde og drive virksomhed. Dermed skal det også være et sikkert, trygt og robust sted at bo og leve, uddanne sig, arbejde og drive virksomhed.
Et effektivt beredskab er en central del af et robust samfund. At opretholde dette er en opgave, vi har et fælles ansvar for at løse; både borgere, erhvervsliv og myndigheder.
Kalundborg Kommune arbejder løbende med at mindske sårbarhederne og udvikle kommunens samlede beredskab.
Trusselsniveauet i Danmark forandrer sig løbende. Det gælder ikke mindst trusselsniveauet ift. nedbrud i vital infrastruktur herunder brown outs (strømforsyning) og hackerangreb på diverse digitale systemer. Beredskabspolitikken skal derfor også understøtte, at Kalundborg Kommune løbende tilpasser beredskabsplanlægningen til aktuelle risici og trusselsbilleder.
Følgende værdier styrer dette arbejde:
- Robusthed. Kalundborg Kommune er en robust kommune. Det betyder, at alle kommunens organisatoriske enheder bidrager til at modstå eller inddæmme ekstraordinære hændelser – og hurtigt vil kunne tilpasse sig, hvis de skulle blive påvirket
- Sikkerhed. Kalundborg Kommune er en sikker kommune. Det betyder at kommunens organisatoriske enheder bidrager til at beskytte borgernes liv og helbred – og hjælper dem, der ikke kan klare sig selv.
- Tryghed. Kalundborg Kommune er en tryg kommune. Det betyder, at kommunens organisatoriske enheder giver sit bidrag til, at borgernes tilværelse og erhvervslivets drift ikke forstyrres unødigt under en ekstraordinær hændelse.
Følgende principper styrer dette arbejde:
- Sektoransvarsprincippet. Den del af organisationen, der har ansvaret for en opgave til daglig, bevarer ansvaret for opgaven under ekstraordinære hændelser.
- Lighedsprincippet. De procedurer og ansvarsforhold, der anvendes i dagligdagen, anvendes i videst muligt omfang også i forbindelse med ekstraordinære hændelser.
- Samarbejdsprincippet. Organisationen har et selvstændigt ansvar for at samarbejde og koordinere med andre organisationer vedrørende beredskabsplanlægning og krisestyring.
- Handlingsprincippet. I en situation med uklare eller ufuldstændige informationer er det mere hensigtsmæssigt at etablere et lidt for højt beredskab end et lidt for lavt beredskab. Samtidig skal der hurtigt kunne ændres på beredskabet i nedadgående retning for at undgå ressourcespild.
- Fleksibilitetsprincippet. Vores politik og beredskabsplaner skal tilpasses og anvendes i forhold til den konkrete beredskabssituation.
I det omfang en ekstraordinær hændelse har et omfang, så statslige styrelser og myndigheder er involveret i planlægning og / eller gennemførelse af beredskabsindsatsen, følger Kalundborg Kommunes beredskabsindsats som udgangspunkt diverse vejledninger og retningslinjer fra de statslige og regionale myndigheder. Ved større hændelser vil det lokale beredskab (LBS) blive aktiveret og Kalundborg Kommune vil sikre en tæt koordinering om krisehåndteringen som beskrevet i den overordnede beredskabsplan.
Kommunalbestyrelsen orienteres i en krisesituation løbende og systematisk om beredskabssituationen og -indsatsen.