Den overordnede beredskabsplan skal jf. Beredskabslovens §25 sikre, at Kalundborg Kommune i tilfælde af ekstraordinære hændelser, herunder katastrofer, større sygdomsudbrud og pandemier, ulykker, forsyningsnedbrud, større vejrhændelser m.v. i videst muligt omfang kan videreføre funktioner og leverancer for/til kommunens borgere og virksomheder. I tilfælde af større hændelser vil Kalundborg Kommune overgå til nøddrift og ikke altid kunne opretholde det politisk vedtagede serviceniveau.
Planen skal sikre en entydig, effektiv og enstrenget beslutnings- og kommandovej under disse omstændigheder i Kalundborg Kommune.
Planen er opbygget efter Beredskabsstyrelsens vejledning og koordineret med Vestsjællands Brandvæsen, der indgår som en del af Krisestyringsstaben og er bindeled til den lokale, regionale og nationale beredskabsindsats ved større hændelser.
Planen udgør rammen for de delberedskabsplaner og hændelsesspecifikke indsatsplaner, de enkelte forvaltningsområder og institutioner udarbejder.
Ansvaret for den overordnede beredskabsplan påhviler direktionen, mens de enkelte organisatoriske enheder har ansvaret for udarbejdelse af delberedskabsplaner, indsatsplaner og action cards jf. sektoransvarsprincippet. Det påhviler de enkelte chefer, at sikre planernes indholdsmæssige kvalitet, samt at de til enhver tid er ajourførte og tilgængelige.
Planen er udformet i overensstemmelse med principperne i Kalundborg Kommunes Beredskabspolitik. Fagcentre og decentrale enheder i Kalundborg Kommune kan i beredskabspolitikken få et samlet overblik over forventninger til delberedskabsplaner, øvelser og beredskabsprincipper.
Den overordnede beredskabsplan godkendes mindst én gang i hver valgperiode. I Kalundborg Kommune sker dette i sidste år af valgperioden.