1

Formål og ramme for planen

Større hændelser kan indvirke på Kalundborg Kommunes evne til at levere normal service og indsatser overfor borgere i kommunen. Eksempelvis ved et længerevarende svigt i strømforsyningen, der også påvirker forskellige områder som vandforsyning, kloakafledning, kommunikation (mobil og internet), varmeforsyning, fødevareindkøb og transport. Ved længerevarende strømnedbrud må det forventes, at internet og mobilnet vil blive påvirket og evt. være helt ude af drift.

Formål med denne plan er at beskrive, hvordan Kalundborg Kommune koordinerer og sikrer et nødberedskab overfor sårbare borgere ved større hændelser som f.eks. strømnedbrud. Kalundborg Kommune vil med et nøddriftsberedskab til de første 3 dage, have tid til at etablere en plan for længerevarende nøddrift såfremt hændelsen nødvendiggør dette.

Nærværende plan er koordineret med beredskabet i Vestsjællands Brandvæsen og udvalgte forsyningsselskaber, samtænkt med retningslinjerne for krisehåndtering i Kalundborg Kommunes overordnede beredskabsplan, med Kalundborg Kommunes IT-beredskabsplan inkl. cybersikkerhed og med Kalundborg Kommunes sundhedsberedskabsplan.

Denne plan suppleres samtidigt af lokale delplaner og actions-korts på de enkelte institutioner og fagområder, hvor særligt sundhedsberedskabsplanen supplerer 3 dages planen.

Planen gælder for sårbare borgere i både offentlige og ikke-offentlige institutioner og forventninger til beredskab kommunikeres tydeligt til både borgere og offentlige og ikke-offentlige institutioner.

Planen forventes fuldt implementeret ved udgangen af 2025.

1.1

Forudsætninger for at kunne gennemføre planen

Det er en forudsætning for at kunne gennemføre planen, at der er nødstrøm tilgængelig på udvalgte lokationer i kommunen f.eks. via generatorer, og at der er adgang til brændstof for at sikre nødstrøm.

Ligeledes forudsættes det, at borgere visiteret til tilbud i en anden kommune eller på ikke-offentlige er dækket af den pågældende kommune eller institutions 3 dages beredskab. 

1.2

Serviceniveau

Ved længerevarende forsyningsnedbrud etableres en nøddrift af kommunens forpligtigelser overfor sårbare borgere bosat i en af Kalundborg Kommunens tilbud. Der kan derfor ikke forventes, at der opretholdes et politisk vedtaget serviceniveau. Indsatsen prioriteres med hensyntagen til de borgere, der ud fra en faglig vurdering har mest brug for hjælp.

1.3

Andre relevante planer

Nærværende beredskabsplan skal ses som en delplan under Kalundborg Kommunes overordnede beredskabsplan. Den overordnede plan beskriver kriseniveauer, og hvordan Kalundborg Kommune organiserer sig under kriser.

Desuden suppleres 3 dages beredskabsplanen for sårbare borgere af delberedskabsplaner udarbejdet af de organisatoriske enheder i Kalundborg Kommune gældende for den lokale enhed på baggrund af lokale risikovurderinger. Såfremt der i faglovgivning er fastsat regler eller rammer for udarbejdelse af beredskabsplaner, indarbejdes disse i delberedskabsplanen.

Udover den overordnede beredskabsplan er følgende delplaner i Kalundborg Kommune tværgående og særligt relevante ved større hændelser med forsyningsnedbrud: 

  • IT-beredskabsplan (inkl. Cybersikkerhed)
  • Den lovpligtige sundhedsberedskabsplan
  • Madservices beredskabsplan
  • Beredskabsplan Kommunikation

Link til relevante planer indsættes, når disse er godkendt.

2

Forventninger til borgere der modtager hjælp i eget hjem

Borgere i Kalundborg Kommune, der modtager hjælp i eget hjem, forventes på lige fod med andre borgere i eget hjem at have et nødberedskab til tre dage af mad, drikkevand, medicin og andre nødvendigheder.

Dette gælder også de borgere, som er visiteret til Madservice og anden hjælp i eget hjem. Hjemmeplejen og bostøtten kan undtagelsesvist hente nødforsyninger af mad og drikkevand fra Madservice. Kalundborg Kommune vil ved større hændelser prioritere hjælp til borgere, der ikke vurderes at have været i stand til at træffe de relevante nødforanstaltninger.

Borgere der bor på et af kommunens botilbud, er dog dækket af Kalundborg Kommunes 3 dages nødberedskab.

Kalundborg Kommune anbefaler, at alle borgere, der får hjælp i eget hjem, har en reservenøgle liggende, der kan udleveres ved længerevarende strømnedbrud, da elektroniske låsesystemer kan være påvirket.

Kalundborg Kommune vil løbende være i dialog med borgere og pårørende, der får hjælp i eget hjem omkring denne forventning og understøtte hvis relevant.

3

Alarmering og etablering af krisestab

Melding om større forsyningssvigt vil, hvis det er muligt komme fra national myndighed, Vestsjællands Brandvæsen eller lokal forsyningsvirksomhed. Alt efter hændelsens omfang vil det såkaldte LBS (Lokale kriseberedskabsstab) blive etableret og inddrage Kalundborg Kommune.

Krisestyringsstaben i Kalundborg Kommune aktiveres alt andet lige ved større hændelser og kan indkaldes af alle faste medlemmer af Krisestyringsstaben (KSS) jf. overordnet beredskabsplan:

  • Borgmesteren
  • Kommunaldirektøren
  • Øvrige medlemmer af direktionen
  • Sekretariatschefen – eller en af denne udpeget medarbejder (ansvarlig for situationsbillede, log og journalisering)
  • Kriseleder (i kriseniveau 2 og 3 et medlem af direktionen)
  • Beredskabsdirektøren – eller en af denne udpeget person, hvis dette er relevant for den konkrete hændelse. Beredskabsdirektøren er forbindelsesofficer til Lokale Beredskabs Stab (Midt- og Vestsjællands Politi).
  • Relevante chefer (eksempelvis it-chefen)

Krisestyringsstaben igangsætter efter behov

  • Vurdering af kriseniveau jf. overordnet beredskabsplan
  • Etablering af krisestab med kriseleder. Kommunikationschef inddrages uanset kriseniveau. Krisestaben sikrer, at også sundhedsberedskabsplanen aktiveres hvis relevant
  • Det sikres, at alle berørte områder er alarmeret og organiseret. Kriseledelsen bør være opmærksom på inddragelse af ledere af følgende områder:
    HSD, AOP, SV1 og 2, Træning og rehabiliteringscentret, IT, Madservice, Kalundborg Kommunes flådestyring. Længerevarende strømnedbrud kan også påvirke udbetaling af ydelser og pensioner, hvorfor Jobcenter inddrages hvis relevant
  • Opgaver i indsatsen opdeles og uddelegeres
  • Behov for at iværksætte evakueringscentre på Nyvangsparken/Trekløveret og Rørmosecentret vurderes, herunder
    • vurdering af behov for evakuering af borgere med kritisk strømkrævende udstyr.
    • Koordinering af transport til evakueringssteder samt vurdering af om, der er behov for at iværksætte yderligere transportløsninger ifm. hændelsen
  • Nøddrift af berørte serviceområder igangsættes
  • Vurdering af om der er udfordringer med fremmøde for medarbejdere, herunder behov for at fordele personaler ud fra deres bopæl (medarbejdermobilitet)
  • Aftaler om kommunikation mellem krisestab og driftsenheder, herunder vurdering af behov for ”runners”

Sektoransvarsprincippet gælder også i krisesituationer: Den myndighed, der har ansvaret for opgaven til dagligt, har ligeledes ansvaret ved beredskabshændelser.

3.1

Mødested og kommunikation

Hvis krisestaben ikke har mulighed for at aftale andet, så mødes krisestaben på Rådhuset Mødelokale 7 kl. 12 og fast hver 2. time i mødelokalet i tidsrummet 8-18. Ved kommunikationsnedbrud sikres kommunikation ved manuelle ”runners” mellem lokationer.

4

Sikring af nøddrift

Den myndighed, der har ansvaret for opgaven til dagligt, har ligeledes ansvaret ved beredskabshændelser. Krisestyringsstaben/Krisestaben er ansvarlig for tæt koordinering for at sikre nøddrift.

Alle pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud har, som en del af deres lokale beredskabsplan lavet en risikovurdering i forhold til sårbare borgere i tilfælde af større hændelser og vil på kort tid kunne identificere disse uden normal adgang til IT-systemer.

Sundhedsberedskabsplanen vil alt andet lige også skulle aktiveres ved sikring af nøddrift.

4.1

Nødstrøm

En forudsætning for planens gennemførelse er, at der er nødstrøm på udvalgte lokationer, herunder Rådhus, Madservice og prioriterede institutioner, og at der er adgang til brændstof til drift af nødstrøm.

Følgende steder er primære strøm- og evakueringslokationer 

  • Madservice til drift af køkken, fryse og kølefaciliteter – så kan vi oprette en nøddrift af forplejning til borgerne (Ups løsning og generator)
  • Rørmosecentret (Gørlev) – strøm til nøddrift vedr. plejekrævende borgere + etableres som muligt evakueringssted for plejekrævende borgere i Syd
  • Nyvangsparken til nøddrift og potentielt som evakueringssted i Kalundborg

Derudover forventes mindre nødstrøm evt. ved mobile generatorer eller større powerbanks på

  • Trekløveret
  • Rusmiddelcentret for at sikre opbevaring af medicin og udlevering af denne
  • Præstehaven
  • Sofievej Høng
  • Jernholtparken
  • Træning og Rehabiliteringscentret i Høng

Andre institutioner

  • Mindre strømløsninger f.eks. større powerbanks vil i videst mulige omfang være til rådighed på alle plejecentre og botilbud (og andre relevante institutioner)

Alle pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud sikrer, at powerbanks altid er opladet og tilgængelige. Powerbanks kan genoplades via bil. Nyvangsparken og Rørmosecentret fungerer ligeledes som opladestation for powerbanks.

Krisestaben koordinerer yderligere behov for nødstrøm og genopladning ved behov.

4.2

Varme

Der kan være udfordringer med at sikre varme over en længere periode med strømsvigt. Derfor kan evakuering af borgere blive nødvendigt grundet varmehensyn. Krisestaben koordinerer evakuering af sårbare til evakueringssteder, hvor der er varmeløsninger.

Der sikres varmeløsninger til de udvalgte evakueringssteder.

4.3

Beredskab af lokale fornødenheder

Derudover forventes det, at der lokalt er følgende til rådighed: 

Lager af fornødenheder

Pleje- og omsorgscentre og sociale botilbud har egne lagre af

  • Drikkevand til ca. 1 døgn (der er aftaler om vandleverance med forsyningsselskab udover 1 døgn)
  • Førstehjælpskasser
  • Lyskilder til aften- og nattevagter (pandelamper, lanterner, batteridrevne lamper m.v.)
  • Sprøjter til manuel anvendelse af sonder (hvis aktuelt)
  • Lager af medicin til tre dage, hygiejneartikler og værnemidler.
    Med medicinlagre forstås borgerens egen beholdning af medicin. Det bør efterstræbes, at alle borgere har til minimum tre døgn.
  • Batterier
  • Stearinlys og tændstikker
  • FM-radio, håndsving
  • Tomme dunke til vand
4.4

Borgere med behov for kritisk nødvendigt strømkrævende udstyr

Borgere med kontinuerligt eller døgndækket behov for anvendelse af kritisk strømkrævende udstyr evakueres hvis relevant til kommunens evakueringssteder.

I Kalundborg Kommune er følgende primære evakueringscentre for sårbare borgere: 

  • Nyvangsparken og Trekløveret i Kalundborg
  • Rørmosecentret i Gørlev
  • Ved hændelser der ikke vedrører forsyningsnedbrud, men aktiverer sundhedsbredskabet, er Jernholtparken og Træning- og rehabiliteringscentret de primære evakueringssteder

Ved større hændelser kan yderligere evakueringscentre etableres i samarbejde med Vestsjællands Brandvæsen.

4.5

Vand

Da de enkelte institutioner i Kalundborg Kommune modtager vand fra mange forskellige vandværker, følges en lokal handleinstruks ved længerevarende forsyningsnedbrud.
Nedenfor følger de retningslinjer, der gælder alle.

Drikkevand

Efter dialog med forsyningsvirksomheder om nøddrift ved forsyningsnedbrud vil der kunne sikres vandleverancer de første tre døgn. Pleje- og omsorgscentre, sociale botilbud og hjemmepleje har dog et basalt forråd af drikkevand til kortere afbrydelser ca. til 1 døgn. Et større drikkevandsforråd opbevares desuden hos Madservice og udleveres efter behov. Ved pladsproblemer lokalt til vand tages kontakt til Madservice.

Der kan efter behov leveres yderligere drikkevand på de lokationer, hvor vandforsyningen ikke er dækket af nødstrømsløsninger.

Brugsvand

Adgangen til brugsvand er ligeledes afgørende. Brugsvand anvendes til rengøring, håndvask og toiletskyl. Alle pleje- og omsorgscentre og de fleste sociale botilbud vil ved længerevarende forsyningsnedbrud sikres adgang til brugsvand enten via normal forsyning eller ved yderligere levering på de lokationer, hvor vandforsyningen endnu ikke er dækket af nødstrømsløsninger. 

Aftaler med forsyninger bekræftes og kontaktpersoner på eksterne partnere opdateres 1 gang årligt. Under et forsyningssvigt med vand kontaktes direktionen/krisestaben ved behov for yderligere indsatser.

Ved forsyningssvigt af vand vil pleje- og vask af borgere også kunne suppleres med brug af vådservietter.

Spildevand

Kalundborg Forsyning har ansvaret for at sikre en ansvarlig spildevandshåndtering og vil også kunne gøre dette ved længerevarende strømnedbrud. Ved forsyningsnedbrud anbefales det at spare mest muligt på vandet for ikke at belaste spildevandssystemet.

Der koordineres og indgås aftale med Kalundborg Forsyning og når relevant andre lokale forsyningsvirksomheder om forsyning af vand til sårbare borgere, som supplement til det eksisterende vandberedskab.

5

Mad

Kalundborg Madservice fortsætter med at være primær leverandør af mad også under kriser. Både offentlige og ikke-offentlige pleje- og omsorgscentre, sociale botilbud og andre institutioner forventes dog at have et løbende lager af madvarer, der kan tilberedes uden brug af strøm. Lageret indtænkes som en del af den løbende forplejningsdrift.

Madservice har altid et større madlager og vil via nødgenerator kunne opretholde en produktion, der sikrer en madleverance til sårbare borgere også ved større forsyningsnedbrud – dog med en løbende tilpasning af serviceniveau og mere begrænset kostvariation.

Mad tilberedes og leveres, så det ikke kræver køl eller opvarmning.

Borgere i Kalundborg Kommune, der modtager hjælp i eget hjem, forventes - på lige fod med andre borgere i eget hjem - at have et nødberedskab i eget hjem til tre dage af mad, drikkevand og andre nødvendigheder. Dette gælder også de borgere, som er visiteret til Madservice.

Kalundborg Kommune vil ved større hændelser ud fra en faglig vurdering prioritere hjælp til borgere, der ikke vurderes at have været i stand til at træffe de relevante nødforanstaltninger. Der kan i sådanne tilfælde udleveres nødpakker med vand og basal forplejning.

Kalundborg Madservice vil ligeledes kunne sikre transport af mad til plejecentre og særligt sårbare borgere.

Krisestaben kan have behov for at omfordele mad og drikkevand på tværs af kommunen alt efter hændelse og omfang.

Borgere med særlige kostbehov

Borgere som har et særligt behov, det kan være speciel diætkost, tygge og synkebesvær mm er en særlig opmærksomhed ved krise og her kan også sikres nøddrift med daglig mad både i plejecentre og når nødvendigt i eget hjem.

5.1

Etablering af nødkøkkener/depoter

Efter vurdering af krisestaben kan der desuden etableres supplerende nødkøkkener eller nøddepoter, hvorfra der kan afhentes yderligere vand og mad. Dette koordineres centralt af Krisestyringsstaben og derfor i tæt samarbejde med Vestsjællands Brandvæsen.

5.2

Brændstof

Brug af generatorer forudsætter, at generatorer kan genopfyldes med brændstof.

Det forventes, at der som en del af implementeringen af 3 dages planen etableres et brændstofdepot med manuel pumpe i regi af VSVB.

5.3

Medicin

Udlevering af medicin fra Misbrugscentret er en prioriteret opgave og sikres også under forsyningsnedbrud. Der skal sikres opbevaring af medicin på køl ved strømnedbrud, og der skal laves en lokalplan for udlevering af medicin til brugere af Rusmiddelcentret ved forsyningsnedbrud. Der er medicin på lager til mindst 3 dage.

Ved længerevarende forsyningssvigt vil medicinudlevering også påvirkes bredere. Der er aftale med Svaneapoteket om koordinering og dialog om medicinudlevering ved større hændelser. Ved strømafbrydelser kan apotekernes udleveringer også påvirkes, hvorfor det bør sikres, at borgere på kommunens tilbud har et lager af 3 dages medicin.

5.4

Særlige forhold vedrørende borgere på Sejerø

Plejehjemmet på Sejerø har generator, der sikrer adgang til strøm ifht service til plejekrævende borgere. Ligeledes er det muligt at afhente drikke- og brugsvand ved Sejerø Vandforsyning (Kalundborg Forsyning). Der foreligger konkret instruks til plejehjemmet ifm. vandafbrydelser.

Plejehjemmet har et nødberedskab af madforsyninger mm. til tre dage og egne vanddunke. Nødberedskabet integreres løbende i driften.

5.5

Koordinering af transport

Ved større beredskabshændelser inddrages Kalundborg Kommunes flåde i opgaveløsningen, herunder til kommunikation mellem enheder. Krisestaben råder dermed over Kalundborg Kommunes personbiler og minibusser og inddrager flådestyring når relevant. Madservices flåde prioriteres alt andet lige til levering af mad.

Krisestaben organiserer efter behov en gruppe til koordinering af transport, herunder transport til evakueringscentrene og behov for evt. supplerende transportløsninger. VSBV inddrages.

Overblik over flåden opdateres og koordineres af flådestyring, herunder information om, hvor bilerne er parkeret og adgang til nøgler m.v. Medarbejdere som bruger Kalundborg Kommunes biler, sætter bilen til opladning efter brug og/eller påfylder brændstof.

5.6

Prioritering af besøg hos borgere i eget hjem

Hjemmeplejen gemmer hver dag kørelisten for den kommende dag på et USB-stik. Ud fra kørelisten prioriteres borgerne efter deres plejebehov og behov for strømkrævende udstyr. Hjemmeplejen har en detaljeret beredskabsplan for dette, så både adgang sikres og GDPR-regler overholdes.

Der kan udleveres nødhjælpspakker med vand og basal mad hos borgere med meget akut behov for hjælp til vand og forplejning. Nødhjælpspakkerne forefindes hos Madservice.

5.7

Borgere med BPA-ordning

Kan ved behov indgå i hjemmeplejens prioritering af nødbesøg. Hjemmeplejen vil få besked fra Krisestaben, hvis de skal håndtere BPA-borgere. Sundhed og Myndighed har en liste over BPA-borgere. Dette beskrives yderligere i sundhedsberedskabsplanen.

5.8

Adgang til borgerens hjem ved strømnedbrud

De enkelte fagenheder har en plan for adgang til digitale låse, så det er muligt at komme ind hos borgere ved strømnedbrud. Det anbefales dog, at borgere har en ekstra nøgle klar til udlevering som ekstra sikkerhed.

5.9

IT-drift og systemadgang til vigtig borgerinformation

Rådhuset har nødgeneratorer til sikring af basal strøm til prioriteret systemadgang.

Madservice har fysiske kørelister som bruges ved manglende systemadgang. Hvert fagområde har en plan for tilgang af kritisk-borger-information ved manglende systemadgang. Der er ligeledes en plan for nedbrud i medcom-beskeder – advis om udskrivelse fra hospitaler. Her vil sygehusene skulle ringe med informationer om udskrivelse under nedbruddet.

5.10

Kommunikation mellem krisestab og driftsenheder

Ved større hændelser sikres løbende information til krisestyringsstaben via VSBV tildelt radiokommunikation. Krisestaben har prioriterede telefonnumre.

Krisestaben kan ligeledes udpege ‘runners’ (administrative medarbejdere), der kan overlevere information til decentrale enheder, fremkørsel af brændstofbiler til hjemmeplejen samt alle andre øvrige opgaver af praktisk karakter.

Hvis krisestaben ikke har mulighed for at aftale andet møder ”runners” ind hver 2. time (lige klokkeslæt) i mødelokalet i tidsrummet 8-18.

5.11

Bemanding og udstyr

Personale, der er på vagt, løser opgaverne eventuelt med indkaldelse af ekstra personale.

Krisestaben vurderer behovet for at kunne sende medarbejdere ud til borgere i nærheden af medarbejdernes eget hjem eller til andre pleje- og omsorgscentre, eventuelle evakueringscentre m.v.  Dette kan være særligt relevant ved strømnedbrud, der falder sammen med større klimahændelser/vejrlig eller begrænset adgang til brændstof.

I forhold til plejeopgaver vil der udelukkende være tale om medarbejdere, som i forvejen løser plejeopgaver og dermed har kompetencerne hertil.

Krisestaben kontakter Organisationsstaben i forhold til overblik over medarbejdernes bopæl.

5.12

Nødpasning af børn

Krisestaben vurderer behovet for etablering af nødpasning af medarbejderes børn.

5.13

Udstyr

Vanligt materiel samt powerbanks, batteridrevne lyskilder, vandtanke, FM-radioer m.v. anvendes. Krisestyringsstaben kontaktes og har ansvaret for at kontakte eksterne parter, hvis der er behov for yderligere kapacitet - eventuelt udkørsel til borgere i større køretøjer.

5.14

Udbetaling af ydelser

Ved længerevarende strømnedbrud eller manglende systemadgang kan Kalundborg Kommunes mulighed for at udbetale pensioner og ydelser være påvirket – særligt hvis hændelsen sker omkring udbetalingsdag. Det kan have stor betydning for borgere, der modtager ydelser fra kommunen. Jobcenter inddrages og deres beredskabsplan aktiveres hvis relevant.

6

Kommunikation til borgere og pårørende

Kommunikationsafdelingen inddrages hurtigst muligt og er en del af krisestaben.

Ændringer i service til kommunens borgere ved større hændelser kommunikeres tydeligt og løbende til borgere og pårørende (om muligt).

Forventninger til borgerne fremgår ligeledes af kommunens hjemmeside omkring beredskab. Der er lavet udkast til standard information til borgere om strømsvigt, der kan udsendes med kort varsel inden strømmen afbrydes helt.

Personale i hjemmepleje og bostøtte, rådgiver borgere og pårørende i forhold til at sikre, at hjemmeboende borgere oparbejder et hjemmeberedskab jævnfør de nationale anbefalinger.

Der kommunikeres om muligt til alle lokalråd. Formålet er at sikre et lokalt kontaktpunkt såfremt, der er begrænset mobilitet samt at understøtte godt naboskab under kriser.

Der etableres hvis relevant og muligt et krisetelefonnummer, der kan kontaktes ved bekymring omkring sårbare borgere.

6.1

Nedbrud af normal kommunikation

Kommunikation til borgere vil evt. kun kunne ske via officielle meddelelser fra nationale myndigheder via FM-radio. Kommunen vil ikke nødvendigvis være i stand til at kunne kommunikere systematisk med borgerne.

Kommunen har derfor udpeget formidlingspunkter i hele kommunen, hvor information formidles via manuelle opslag til borgere i kommunen ved længerevarende forsyningsnedbrud.

Kommunikationsafdelingens indsatsplan for krisekommunikation iværksættes.