Kalundborg Madservice fortsætter med at være primær leverandør af mad også under kriser. Både offentlige og ikke-offentlige pleje- og omsorgscentre, sociale botilbud og andre institutioner forventes dog at have et løbende lager af madvarer, der kan tilberedes uden brug af strøm. Lageret indtænkes som en del af den løbende forplejningsdrift.
Madservice har altid et større madlager og vil via nødgenerator kunne opretholde en produktion, der sikrer en madleverance til sårbare borgere også ved større forsyningsnedbrud – dog med en løbende tilpasning af serviceniveau og mere begrænset kostvariation.
Mad tilberedes og leveres, så det ikke kræver køl eller opvarmning.
Borgere i Kalundborg Kommune, der modtager hjælp i eget hjem, forventes - på lige fod med andre borgere i eget hjem - at have et nødberedskab i eget hjem til tre dage af mad, drikkevand og andre nødvendigheder. Dette gælder også de borgere, som er visiteret til Madservice.
Kalundborg Kommune vil ved større hændelser ud fra en faglig vurdering prioritere hjælp til borgere, der ikke vurderes at have været i stand til at træffe de relevante nødforanstaltninger. Der kan i sådanne tilfælde udleveres nødpakker med vand og basal forplejning.
Kalundborg Madservice vil ligeledes kunne sikre transport af mad til plejecentre og særligt sårbare borgere.
Krisestaben kan have behov for at omfordele mad og drikkevand på tværs af kommunen alt efter hændelse og omfang.
Borgere med særlige kostbehov
Borgere som har et særligt behov, det kan være speciel diætkost, tygge og synkebesvær mm er en særlig opmærksomhed ved krise og her kan også sikres nøddrift med daglig mad både i plejecentre og når nødvendigt i eget hjem.