
Botilbud Sofievej er et af Kalundborg Kommunes specialtilbud til voksne med betydeligt og varigt nedsat funktionsniveau.
Sofivej består af 9 boenheder, hvor der bor i alt 58 borgere. Boenhederne ligger i Høng.
Sofievej yder socialpædagogisk bistand til borgerne ud fra deres individuelle funktionsniveau og handleplan.
Sofievej råder over minibusser, som alle borgere på centret kan benytte sig af.
I løbet af året bliver der holdt forskellige fester for borgerne, bl.a. Fastelavn, Sankt Hans, Sommerfest og Halloween. Til sommerfesten bliver pårørende også inviteret.
Målgruppe
På Brinken er der 7 borgere. Alle er fysisk/psykisk udviklingshæmmede og infantile autister. Borgerne har brug for varieret hjælp til at få deres hverdag til at fungere. Alle har brug for struktur, forudsigelighed og faste rutiner. Gennemsnitsalderen på Brinken er omkring 50 år, og udviklingsniveauerne er varierende, men ligger generelt indenfor området før-skolealderen. Der arbejdes med 2 støtte-niveauer - Stort støttebehov og Totalt støttebehov.
Pædagogiske tilgange
Den pædagogiske tilgang tager udgangspunkt i Neuropædagogik, hvor der i en struktureret og overskuelig hverdag, bliver taget hensyn til den enkelte. Der udarbejdes udviklingsprofil på alle (Kuno Beller). Den enkeltes udviklingsalder, viden og erfaringer danner baggrund for den individuelle handleplan.
Tema for personalegruppen er; individuelle tilgange kontra team-orienteret tilgange til det pædagogiske arbejde.
Hverdagen
Både hverdag og weekend har en genkendelig struktur for borgerne. Borgerne er tilknyttet aktivitets- og samværstilbud Sofiehuset.
For at arbejde med udviklingspotentialet og for at fastholde nuværende funktionsniveau, er der på flere områder en til en kontakt. Samtidig er der også tilbud om aktiviteter og/eller samvær i grupper.
Hvad kendetegner os?
Ved at være tydelige, forudsigelige og indgå samt overholde aftaler, opnår borgerne størst mulig tryghed, og dermed fastholdes nuværende funktionsniveau og udviklingspotentiale bedst mulig.
Personalet er stolte af det store arbejde de har lagt og fortsat ligger i udarbejdelse af skriftlige arbejdsgange, da det er til gavn for målgruppen. Den team-orienterede tilgang til arbejdet, er klart medvirkende til, at personalet får LYST til deres arbejde.
Infantil autisme
En gennemgribende udviklingsforstyrrelse defineret ved
a) unormal eller forsinket udvikling som manifesterer sig inden treårsalderen
b) de karakteristiske funktionsforstyrrelser inden for samtlige psykopatologiens tre områder:
- gensidig social interaktion
- kommunikation
- samt begrænset, stereotyp og repetetiv adfærd.
Ud over disse specifikke diagnostiske træk er der en række andre almindelige problemer som fobisk angst, søvnforstyrrelser, spiseforstyrrelser, raserianfald samt aggressiv eller selvskadende adfærd.
Målgruppe
I Hus F Nord er der 6 borgere. Alle er fysisk/psykisk udviklingshæmmede - nogle har tillægshandicap, nogle er kørestolsbrugere. Borgerne har brug for varierende hjælp til at få deres hverdag til at fungere. F Nord rummer en meget bred målgruppe.
Pædagogiske tilgange
F Nord arbejder ikke ud fra én rendyrket pædagogisk tilgang. Værdier og holdning afspejles i de pædagogiske tilgange. Det betyder at personalet i F Nord;
- vægter selv- og medbestemmelse højt og benytter Totalkommunikation, med udgangspunkt i den enkelte beboers kompetencer
- med udgangspunkt i Gentle Teaching, værner om, at borgerne oplever en kærlig, positiv og empatisk omsorg i en hjemlig og tryg atmosfære
- udarbejder udviklingsbeskrivelser med udgangspunkt enten i ”Det Kan Nytte” eller ud fra ”Den neuropædagogiske værktøjskasse”
- arbejder ud fra den enkelte borgers individuelle behov og kompetencer, hvor forskellighed ses som et plus.
Hverdagen
De fleste borgere har et aktivitets- og samværstilbud. Om aftenen bliver der ofte spillet spil, set TV, hørt musik eller hygget sammen i fællesstuen.
I F Nord er det vigtigt, at der er dialog med den enkelte borger. I en konfliktsituation nås aldrig frem til en løsning uden dialog.
Hvad kendetegner os?
En positiv tilgang, hvor humor indgår på en respektfuld måde. Personalegruppen er ikke særlig selvhøjtidelige, og de har LYST til arbejdet.
Der bliver tænkt og arbejdet kreativt. Der spilles gerne med på skøre påfund, - og der findes gerne på sjove indslag, hvis det er det, der skal til for at få tingene til at lykkedes. Dermed bliver elementerne i den kreative tilgang, en kombination af indføling, empati og erfaring.
Borgerne lukker personalet ind i deres verden - på deres betingelser - og når de er klar til det.
Gentle Teaching
Gentle Teaching er en helhedsorienteret metode, hvis overordnet formål, er at give følelse af samhørighed. Metoden er særlig anvendelig, hvis man ønsker, at øge selvværd. Samhørighed fordrer, at man føler sig sikker, tryg og betingelsesløst elsket. At man føler man kan elske andre og føler fællesskab med andre. Pædagogen har tre redskaber;
- sine hænder, som kommer først, men som er overfladisk
- sin stemme, betoning og rytme
- sine øjne, det vigtigste rebskab, øjnene er sjælens spejl.
Metoden er proces-orienteret, hvor to skridt frem og et tilbage er velkendt. Ligesom den "nænsomme kontakt", ofte inkluderer kreativitet, små sjove påfund og omhyggelighed i en rar atmosfære.
Målgruppe
I Hus F Syd er der 6 borgere. Alle er fysisk/psykisk udviklingshæmmede - nogle har tillægshandicap, nogle er kørestolsbrugere. Borgerne har brug for en del pleje og varierende hjælp til at få deres hverdag til at fungere. F Syd rummer en meget bred målgruppe.
Pædagogiske tilgange
F Syd arbejder primært ud fra relationspædagogikken Gentle Teaching. Værdier og holdning afspejles i de pædagogiske tilgange. Det betyder at personalet i F Syd;
- vægter selv- og medbestemmelse højt og benytter Totalkommunikation, med udgangspunkt i den enkelte borgers kompetencer
- med udgangspunkt i Gentle Teaching, værner om, at borgerne oplever en kærlig, positiv og empatisk omsorg i en hjemlig og tryg atmosfære
- udarbejder udviklingsbeskrivelser med udgangspunkt i ”Den neuropædagogiske værktøjskasse”
- arbejder ud fra den enkelte beboers individuelle behov og kompetencer, hvor forskellighed ses som et plus.
Hverdagen
Nogle af borgerne har et aktivitets- og samværstilbud. Der er forskellige aktivitetstilbud både i huset, men også ude af huset.
I F Syd er det vigtigt, at der er dialog med den enkelte borger og deres pårørende/værge.
Hvad kendetegner os?
En hjemlig atmosfære, hvor vi er meget bevidste om, at det er borgernes hjem og respekterer deres privatliv. Nøgleord hos os er overskuelighed, værdighed, ligeværdighed og lydhørhed/selv- og medbestemmelse.
Gentle Teaching
Gentle Teaching er en helhedsorienteret metode, hvis overordnet formål, er at give følelse af samhørighed. Metoden er særlig anvendelig, hvis man ønsker, at øge selvværd. Samhørighed fordrer, at man føler sig sikker, tryg og betingelsesløst elsket. At man føler man kan elske andre og føler fællesskab med andre. Pædagogen har tre redskaber;
- sine hænder, som kommer først, men som er overfladisk
- sin stemme, betoning og rytme
- sine øjne, det vigtigste rebskab, øjnene er sjælens spejl.
Metoden er proces-orienteret, hvor to skridt frem og et tilbage er velkendt. Ligesom den "nænsomme kontakt", ofte inkluderer kreativitet, små sjove påfund og omhyggelighed i en rar atmosfære.
Målgruppe
I Hus G Vest bor der 6 fysisk og psykisk udviklingshæmmede, hvoraf nogle af borgerne bruger kørestol. Borgerne har brug for varierende hjælp til at få deres hverdag til at fungere.
Pædagogiske tilgange
Beboerne bruger forskellige former for kommunikation eks.
- kommunikation (Tegn til tale, Bliss og billeder)
- opbygning og vedligeholdelse af netværk
- selvtillid
- erkendelse af handicap.
Hverdagen
Alle borgere har et dagtilbud/arbejdstilbud. For at borgerne kan opbygge/vedligeholde et netværk, deltager de i forskellige fritidstilbud og caféaftener. De 6 borgere imellem arbejdes der på at få skabt nogle venskaber. Dette gøres ved at tale med borgerne om dem selv og deres forskellige handicaps.
Borgerne foretrækker personale der har humor, er omstillingsparate og initiativrige.
Hvad kendetegner os?
Vigtigheden af at fungere i netværk og at deltage i forskellige former for aktiviteter.
Præsentere beboerne for muligheder frem for begrænsninger. Aftale fælles spilleregler i huset som alle kan acceptere.
Hvad er Tegn til tale?
Ttt er et hjælpemiddel for personer, der ikke har et fuldt udviklet talesprog.
Ttt bygger på kropssprog, mimik og tegn. Kropssprog og mimik er noget vi alle bruger. Kropssprog og mimik aflæser vi alle.
Naturlige tegn bruges af alle i større eller mindre grad. De fleste naturlige tegn er lette at forstå også for folk fra andre kulturer.
Tegn til tale er ikke tegnsprog, men et supplement til talesproget.
Målgruppe
I Hus G Øst er der 6 borgere. Alle er fysisk/psykisk udviklingshæmmede - nogle har tillægshandicap, f.eks. syns- og hørehandicap og nogle er kørestolsbrugere. Borgerne har brug for en del pleje og med varierende hjælp til at få deres hverdag til at fungere. G Øst rummer en meget bred målgruppe.
Pædagogiske tilgange
G Øst arbejder ikke ud fra én rendyrket pædagogisk tilgang, men ud fra et helhedsorienteret menneskesyn, såsom Kitwoods Blomst. Borgerne kommunikerer i begrænset omfang verbalt, men udtrykker sig i stedet via mimik, lyde og kropssprog.
I Hus G, Øst arbejdes der med:
- konkreter
- faste rutiner
- gode oplevelser i hverdagen.
Hverdagen
Der er forskellige aktivitetstilbud både i huset, men også ude af huset. Borgerne foretrækker personale der har et roligt tempo, er gode til at aflæse signaler og holde aftaler.
Der er samarbejde med Døv/blinde Instituttet i Ålborg og Hukommelsesklinikken i Slagelse.
Hvad kendetegner os?
Konkreterne og de faste rutiner er med til at skabe en overskuelig og tryg hverdag.
Det er vigtigt, at der er god tid til alt, så den enkelte kan følge med i hvad der sker omkring ham/hende og at tingene sker med størst muligt hensyn til den enkeltes behov og formåen. Nøgleord hos os er overskuelighed, genkendelighed, tryghed og god tid til tingene.
Kitwoods Blomst
De fem behov er:
Tilknytning
- At knytte forbindelse, som tjener det formål at føle sig sikker
- At have et andet menneske, der kan holde sammen på helheden, når denne er i fare for at styrte for mennesket
- At føle sig tryg og beroliget, som kommer af det, at være et andet menneske nær.
Trøst
- At møde trøst i form af ømhed, nærhed, lindring af smerte, ængstelse og sorg.
Inklusion
- At høre til i en gruppe og være en del af en større sammenhæng.
Identitet
- At have en identitet, at vide hvem man er, dvs. at kunne fortælle sin livshistorie.
Meningsfuld beskæftigelse
- At have en meningsfuld beskæftigelse, som trækker på ressourcer og kræfter fra ens livshistorie.
Målgruppe
Huset er en botilbud for 7 voksne udviklingshæmmede. Flere af borgerne kommer oprindeligt fra Grønland.
Pædagogiske tilgange
Vi arbejder ud fra servicelovens intentioner om brugerindflydelse, hvor den enkelte får hjælp/støtte og vejledning til selvbestemmelse og for aktivt at deltage i tilrettelæggelsen af tilbud og ønsker for egne behov.
Igennem flere år har vi arbejdet med kommunikation, livskvalitet og det nære valg. Vi mener, at kommunikation er noget af det mest centrale, da det netop handler om at kunne udtrykke sig og at blive forstået for at kunne have størst mulig indflydelse på eget liv. Derfor arbejder vi med kommunikation på flere måder:
- Tegn til Tale
- Kropssprog
- Lette præcise sætninger
- Billedkommunikation.
Hverdagen
Alle har et dagtilbud, som bliver benyttet 4 dage om ugen.
Hvad kendetegner os
Vi arbejder på at skabe en kultur, hvor der fokuseres på proces og udvikling for den enkelte borger.
Vi mener, ved målrettet, gennem handleplaner og individuel kendskab, at kunne hjælpe borgerne til;
- en større bevidstgørelse om egne behov og ønsker
- mere indflydelse i hverdagen via nære, overskuelige og reelle valg.
så vi på sigt kan øge borgernes livskvalitet.
Tegn til Tale
Hvad er TTT og hvorfor giver det mulighed for sproglig udvikling?
I arbejdet med børn og voksne, der ikke har et tilstrækkelig talesprog, viser det sig, at det kan give gode resultater at ledsage sin tale med tegn.
I mange tilfælde giver det ikke kun det resultat at tegnene bliver et kommunikationsredskab, men også at talesproget fremmes.
Tegn Til Tale, er som al kommunikation, en del af ”totalkommunikation”, der er udtryk for alle de muligheder vi har for at modtage og afgive informationer.
Målgruppe
På Sofievej 1 H er der 6 borgere, hvoraf de fleste er kørestolsbrugere. Borgerne har brug for varieret hjælp og vejledning til at få deres hverdag til at fungere.
Pædagogiske tilgange
Vi lægger stor vægt på at det er borgerens eget hjem, hvor der arbejdes med udviklingen af den enkeltes personlige kompetencer, samt ydes vejledning i at deltage og være ansvarlig overfor det fællesskab de indgår i.
Derudover arbejdes der målrettet med at støtte den enkelte i at tage aktivt del i de opgaver der er forbundet med at bo i egen lejlighed, så som rengøring, økonomi, tøjvask m.m.
Hverdagen:
Vi bestræber os på, at borgerne oplever en høj grad af selvbestemmelse i hverdagen med udgangspunkt i den enkeltes behov.
I beslutningsprocesser er det ofte borgerne som selv beslutter, vi er dog altid bevidste om at tage hensyn til den enkeltes kompetencer og behov.
Målet er at alle borgere skal have et dagtilbud, som de finder meningsfuldt.
Der arbejdes på at opbygge og vedligeholde beboernes netværk, samt at inspirere til at have et aktivt fritidsliv.
Alle borgere har hver to kontaktpersoner, som har til opgave at vejlede omkring økonomi og andre personlige anliggender, så som hjælpemidler, opfølgning på div. kontroller (sygehus) m.m.
Hvad kendetegner os?
Kontaktpersonen er som udgangspunkt en administrativ tovholder, hvorimod den pædagogiske del, er en fælles opgave.
Der afholdes fællesmøder en gang om måneden, med deltagelse af det pædagogiske personale som er på arbejde.
I samarbejde med borgerne opbygger vi traditioner for de forskellige højtider.
Der bliver udarbejdet en handleplan for hver borger.
Tegn til tale
Hvad er TTT og hvorfor giver det mulighed for sproglig udvikling?
I arbejdet med børn og voksne, der ikke har et tilstrækkelig talesprog, viser det sig, at det kan give gode resultater at ledsage sin tale med tegn.
I mange tilfælde giver det ikke kun det resultat at tegnene bliver et kommunikationsredskab, men også at talesproget fremmes.
Tegn Til Tale, er som al kommunikation, en del af ”totalkommunikation”, der er udtryk for alle de muligheder vi har for at modtage og afgive informationer.
Målgruppe
På Sønderbo bor 7 borgere som er udviklingshæmmede. Flere af borgerne kommer oprindeligt fra Grønland. Nogle af borgerne har en psykiatrisk diagnose. Derudover har enkelte epilepsi. Borgerne har brug for varieret hjælp for at få hverdagen til at fungere.
Pædagogiske tilgange
Vi skaber et miljø, hvor der tages hensyn til den enkeltes ressourcer, så borgeren får optimale udviklingsbetingelser og en indholdsrig hverdag med gode oplevelser. Dagligdagen tilrettelægges med forudsigelighed og struktur, så den er genkendelig, overskuelig og ikke mindst skaber tryghed. Til dette bruges bl.a. piktogrammer og tegn til tale.
Hverdagen
Alle beboere har et beskæftigelsestilbud med et spændende og udfordrende indhold.
Beboerne deltager efter evne i det daglige liv i huset med ansvar og pligter.
Hvad kendetegner os
Vi arbejder for at styrke den enkeltes kompetencer via ADL træning.
Vi vil styrke den enkeltes selvbestemmelse og øge deres evne til at træffe valg i hverdagen.
Der tilbydes aktiviteter, der er alderssvarende og spændende.
ADL - Almindelig daglig livsførelse
Forkortelse for almindelig daglig livsførelse, måling af ADL er baseret på evnen til at klare almindelige daglige aktiviteter i hjemmet, på arbejdet og i fritiden.
De fleste målinger af ADL omfatter personlige gøremål, som er nødvendige at udføre for alle mennesker, fx badning, påklædning og toiletbesøg. ADL omfatter også mere sammensatte udadvendte aktiviteter, som fx indkøb, tøjvask og husarbejde, som er grundlæggende for at leve et så uafhængigt liv som muligt.
Målgruppe
På Tokløveret bor der 7 borgere . Alle er fysisk/psykisk udviklingshæmmede - flere med autistiske træk. Nogle har tillægshandicap, f.eks. syns- og hørehandicap.
Pædagogiske tilgange
Vi arbejder med udgangspunkt i serviceloven om medindflydelse og selvbestemmelse.
Struktur er udgangspunktet i det pædagogiske arbejde med mennesker med autisme og autistiske træk. Strukturen tydeliggør hverdagen i form og indhold, aktiviteter og fremtidige aktiviteter. Derved sikres at den enkelte borger hele tiden ved hvad han/hun skal, hvor lang tid det tager, med hvem og hvad der skal ske bagefter.
Vi bruger flere former for kommunikation eksempelvis tegn til tale, digitale fotos og dagsprogrammer på whiteboard.
Hverdagen
Gennem de fysiske rammer og den daglige struktur skaber vi et indhold med tryghed, genkendelighed, tillid, sikkerhed og forudsigelighed i hverdagen.
Under hensyn til den enkeltes ressourcer og kompetencer lever borgerne et aktivt og udadvendt liv som tilrettelægges ud fra den enkeltes ønsker og behov.
Borgerne bliver tilbudt ansvar og pligter. Vi arbejder for at styrke den enkelte borgers sociale relationer samt at vedligeholde og udvikle deres kompetencer.
Hvad kendetegner os?
Vi arbejder ud fra servicelovens intentioner om brugerindflydelse, hvor den enkelte får mulighed for at medvirke og aktivt inddrages i tilrettelæggelsen af tilbud og ønsker for sit eget liv.
Alle bliver tilbudt udarbejdelse af en individuel handleplan.
Medindflydelse og selvbestemmelse er i centrum. Målet er at skabe rammer og betingelser for et liv med indhold, glæde og tilhørsforhold.
Ligeledes arbejder vi for, at der er rig mulighed for at deltage i fællesskabet og opnå følelsen af samhørighed.
Hvad er tegn til Tale?
Ttt er et hjælpemiddel for personer, der ikke har et fuldt udviklet talesprog.
Ttt bygger på kropssprog, mimik og tegn.
Kropssprog og mimik er noget vi alle bruger.
Kropssprog og mimik aflæser vi alle.
Naturlige tegn bruges af alle i større eller mindre grad. De fleste naturlige tegn er lette at forstå også for folk fra andre kulturer.
Tegn til tale er ikke tegnsprog, men et supplement til talesproget.